@book{b924eb7052be11dba4bc000ea68e967b,
title = "Ny dansk museologi",
abstract = "Museerne rummer b{\aa}de oplevelse og kulturarv. Det erfarer mere end 10 millioner bes{\o}gende hvert {\aa}r. Tidligere har det v{\ae}ret vigtigt at se p{\aa}, hvordan man skulle drive museerne – men det bliver stadig mere interessant at fokusere p{\aa} hvorfor.Ny dansk museologi unders{\o}ger museet som id{\'e} og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetv{\ae}rk, pr{\ae}senterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er s{\aa}ledes af b{\aa}de historisk, strukturel, {\ae}stetisk og kommunikationsteoretisk karakter. Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation p{\aa} Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.",
editor = "Bruno Ingemann and Larsen, {Ane Hejlskov}",
note = "314 sider i farver",
year = "2005",
language = "Dansk",
isbn = "87-7934-233-7",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
}