Numeracy, mathematical literacy og matematisk kompetence

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Denne artikel behandler tre nøglebegreber vedrørende matematiktilegnelse, nemlig numeracy, mathematical literacy og matematiske kompetencer, som ofte benyttes med betydelig uskarphed, hvilket gør det vanskeligt at se forskellene og lighederne mellem dem. Artiklen tilbyder, med støtte i den internationale litteratur, et forsøg på at definere og karakterisere begreberne, så deres indhold, omfang og indbyrdes relationer står klart.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftViden om Laesning
Vol/bind2017
Udgave nummer22
Sider (fra-til)4-9
Antal sider6
ISSN1902-3472
StatusUdgivet - sep. 2017

Citer dette

@article{b7095daf082744bc95e9cd75472274eb,
title = "Numeracy, mathematical literacy og matematisk kompetence",
abstract = "Denne artikel behandler tre n{\o}glebegreber vedr{\o}rende matematiktilegnelse, nemlig numeracy, mathematical literacy og matematiske kompetencer, som ofte benyttes med betydelig uskarphed, hvilket g{\o}r det vanskeligt at se forskellene og lighederne mellem dem. Artiklen tilbyder, med st{\o}tte i den internationale litteratur, et fors{\o}g p{\aa} at definere og karakterisere begreberne, s{\aa} deres indhold, omfang og indbyrdes relationer st{\aa}r klart.",
author = "Niss, {Mogens Allan}",
year = "2017",
month = "9",
language = "Dansk",
volume = "2017",
pages = "4--9",
journal = "Viden om Laesning",
issn = "1902-3472",
number = "22",

}

Numeracy, mathematical literacy og matematisk kompetence. / Niss, Mogens Allan.

I: Viden om Laesning, Bind 2017, Nr. 22, 1, 09.2017, s. 4-9.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Numeracy, mathematical literacy og matematisk kompetence

AU - Niss, Mogens Allan

PY - 2017/9

Y1 - 2017/9

N2 - Denne artikel behandler tre nøglebegreber vedrørende matematiktilegnelse, nemlig numeracy, mathematical literacy og matematiske kompetencer, som ofte benyttes med betydelig uskarphed, hvilket gør det vanskeligt at se forskellene og lighederne mellem dem. Artiklen tilbyder, med støtte i den internationale litteratur, et forsøg på at definere og karakterisere begreberne, så deres indhold, omfang og indbyrdes relationer står klart.

AB - Denne artikel behandler tre nøglebegreber vedrørende matematiktilegnelse, nemlig numeracy, mathematical literacy og matematiske kompetencer, som ofte benyttes med betydelig uskarphed, hvilket gør det vanskeligt at se forskellene og lighederne mellem dem. Artiklen tilbyder, med støtte i den internationale litteratur, et forsøg på at definere og karakterisere begreberne, så deres indhold, omfang og indbyrdes relationer står klart.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

SP - 4

EP - 9

JO - Viden om Laesning

JF - Viden om Laesning

SN - 1902-3472

IS - 22

M1 - 1

ER -