Abstract
Resumé
Ved at trække på Laclau og Mouffes diskursteori har vi analyseret og fortolket en eksemplarisk lærebogstekst om psykiatrisk sygepleje, som repræsenterer dominerende opfattelser af forholdet mellem psykiatriske sygeplejersker
og patienter. Vores analyse har tydeliggjort, hvordan lærebogen kan strukturere en subjektposition for den psykiatriske “Sygeplejerske” som en dominerende moder!gur på grundlag af religiøse og kønsessentielle præmisser. Subjektet
“Sygeplejersken” artikuleres i kontrast til en subjektivering af “Patienten” som svag og barnagtig. Endvidere diskuterer vi, hvordan disse diskursive artikulationer kan være indlejret i professionelle og etiske strukturer i feltet.
Artiklen fremhæver relevansen af at inkludere en mere samfundsvidenskabeligt orienteret tilgang til psykiatrisk forskning og praksis.
Nøgleord: psykiatri, køn, kamp, magt, etik,
diskursteori
Introduktion
Ved at trække på Laclau og Mouffes diskursteori har vi analyseret og fortolket en eksemplarisk lærebogstekst om psykiatrisk sygepleje, som repræsenterer dominerende opfattelser af forholdet mellem psykiatriske sygeplejersker
og patienter. Vores analyse har tydeliggjort, hvordan lærebogen kan strukturere en subjektposition for den psykiatriske “Sygeplejerske” som en dominerende moder!gur på grundlag af religiøse og kønsessentielle præmisser. Subjektet
“Sygeplejersken” artikuleres i kontrast til en subjektivering af “Patienten” som svag og barnagtig. Endvidere diskuterer vi, hvordan disse diskursive artikulationer kan være indlejret i professionelle og etiske strukturer i feltet.
Artiklen fremhæver relevansen af at inkludere en mere samfundsvidenskabeligt orienteret tilgang til psykiatrisk forskning og praksis.
Nøgleord: psykiatri, køn, kamp, magt, etik,
diskursteori
Introduktion
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske Udkast |
Vol/bind | 41 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 22-37 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |