TY - CHAP
T1 - Normkritik og normkreativitet som afsæt for et mere inkluderende menneskesyn
AU - Falster, Emil
AU - Pedersen, Leif Hemming
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - I dette kapitel udforsker vi, hvordan universelt design og Axel Honneths anerkendelsesteori kan virke som et normkritisk og normkreativt afsæt for et mere inkluderende menneskesyn i pædagogiskog socialt arbejde. Vi starter med at argumentere teoretisk for, atdet normative værdisæt i universelt design er foreneligt med denbegrundede normativitet i Honneths anerkendelsesteori (Honneth, 2006), og som i pædagogisk og socialt arbejde kan virkeliggøres, ved at professionelle arbejder i retning mod en mere normkritisk og normkreativ praksis. Denne praksis indebærer, at de kritisk og kreativt udfordrer og bryder med de normer, der kan virke som barrierer for anerkendelse og inklusion. Herefter konkretiserer vi, hvad normer og et normbrud er, hvorefter vi behandler, hvordan professionelle kan arbejde normkritisk og normkreativt ved at udfordre ulighedsskabende normer i praksis. Til det formål behandler vi tre empiriske eksempler, dels fra pædagogisk praksis i et særligt dagtilbud for børn med fysisk varierende funktionsevne, dels fra unges fortællinger om deres erfaringer med det sociale arbejde i den kommunalesagsbehandling. De empiriske eksempler strammer fra en ph.d.-afhandling om børn og unge med varierende funktionsevne og de barrierer, der figurerer i deres hverdagsliv set ud fra børnenes og de unges eget perspektiv (Falster, 2021). Eksemplerne har til formål at illustrere, hvordan professionelle kan udfordre ulighedsskabende kropsnormer i praksis og eksempelvis skabe inklusion af børn i legefællesskaber eller retslig ligestilling af unge uden verbalt sprog i sagsbehandling.
AB - I dette kapitel udforsker vi, hvordan universelt design og Axel Honneths anerkendelsesteori kan virke som et normkritisk og normkreativt afsæt for et mere inkluderende menneskesyn i pædagogiskog socialt arbejde. Vi starter med at argumentere teoretisk for, atdet normative værdisæt i universelt design er foreneligt med denbegrundede normativitet i Honneths anerkendelsesteori (Honneth, 2006), og som i pædagogisk og socialt arbejde kan virkeliggøres, ved at professionelle arbejder i retning mod en mere normkritisk og normkreativ praksis. Denne praksis indebærer, at de kritisk og kreativt udfordrer og bryder med de normer, der kan virke som barrierer for anerkendelse og inklusion. Herefter konkretiserer vi, hvad normer og et normbrud er, hvorefter vi behandler, hvordan professionelle kan arbejde normkritisk og normkreativt ved at udfordre ulighedsskabende normer i praksis. Til det formål behandler vi tre empiriske eksempler, dels fra pædagogisk praksis i et særligt dagtilbud for børn med fysisk varierende funktionsevne, dels fra unges fortællinger om deres erfaringer med det sociale arbejde i den kommunalesagsbehandling. De empiriske eksempler strammer fra en ph.d.-afhandling om børn og unge med varierende funktionsevne og de barrierer, der figurerer i deres hverdagsliv set ud fra børnenes og de unges eget perspektiv (Falster, 2021). Eksemplerne har til formål at illustrere, hvordan professionelle kan udfordre ulighedsskabende kropsnormer i praksis og eksempelvis skabe inklusion af børn i legefællesskaber eller retslig ligestilling af unge uden verbalt sprog i sagsbehandling.
UR - https://aauforlag.dk/produkt/arkitektur-design-kunst/universelt-design
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788775730209
SP - 159
EP - 178
BT - Universelt design
A2 - Frandsen, Anne Kathrine
A2 - Bonfils, Inge Storgaard
A2 - Olsen, Leif
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -