Aktiviteter pr. år
Abstract
CNN’s dækning 11. september 2001 var et eksempel på, at fremragende journalister med en dyb forståelse for deres fag, dets normer, traditioner og etik lynhurtigt forstod at anvende Louis Days teoretiske model i praksis og derfor traf moralsk velbegrundede beslutninger. De fulgte ikke bare de presseetiske regler, men hævede sig op over dem, hvor det var nødvendigt ud fra en moralsk afvejning af værdier. F.eks. står der i de ”vejledende regler for god presseskik”, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Men da præsident Bush under en mellemlanding holdt pressemøde i Louisiana den 11. september, ventede journalisterne med at fortælle om det, til han var taget herfra igen. Hensynet til præsidentens sikkerhed blev tillagt større værdi.
Desværre må vi forvente at se flere terroraktioner i demokratiske lande i de næste ti år. Som journalistlærer bliver det bl.a. min opgave at forklare nye journalister, hvordan de nye opgaver er forenelige med pressens traditionelle forståelse af sig selv som demokratiets vagthund. Demokratiet har altid været truet af individer og grupper, som ville gennemtvinger deres egne særinteresser, hvad allerede Platon beskrev i sit værk ”Staten”.
Desværre må vi forvente at se flere terroraktioner i demokratiske lande i de næste ti år. Som journalistlærer bliver det bl.a. min opgave at forklare nye journalister, hvordan de nye opgaver er forenelige med pressens traditionelle forståelse af sig selv som demokratiets vagthund. Demokratiet har altid været truet af individer og grupper, som ville gennemtvinger deres egne særinteresser, hvad allerede Platon beskrev i sit værk ”Staten”.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Morgenavisen Jyllands-Posten |
Antal sider | 1 |
ISSN | 0109-1182 |
Status | Udgivet - 30 sep. 2001 |
Emneord
- 11. september
- CNN
- Journalistisk etik
Aktiviteter
- 1 Besøger en ekstern, akademisk institution
-
Louisiana State University
Mogensen, K. (Gæsteforsker)
13 aug. 2001 → 1 jun. 2002Aktivitet: Besøger en ekstern institution › Besøger en ekstern, akademisk institution