Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til

rejser ud og vender hjem

Susanne Esmer, Annette Pedersen, Jeppe Trolle, Mona Høgh, Lene Larsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)117-141
Antal sider24
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - apr. 2017

Citer dette

Esmer, Susanne ; Pedersen, Annette ; Trolle, Jeppe ; Høgh, Mona ; Larsen, Lene. / Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til : rejser ud og vender hjem. I: Studier i læreruddannelse og -profession. 2017 ; Bind 2, Nr. 1. s. 117-141.
@article{4c5e2ed1a4664f94a2110fa8857d6d07,
title = "N{\aa}r unge fra udkanten v{\ae}lger l{\ae}reruddannelsen til: rejser ud og vender hjem",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af l{\ae}reruddannelsen i udkantsomr{\aa}der i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen s{\ae}tter fokus p{\aa} de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsomr{\aa}der foretager, deres bev{\ae}gelsesm{\o}nstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende l{\ae}rere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af l{\ae}reruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den ogs{\aa}, hvilken rolle l{\ae}reruddannelsen i University College Sj{\ae}lland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger s{\aa}ledes p{\aa} vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forl{\ae}ngelse heraf giver den et bud p{\aa} nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemf{\o}re uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.",
author = "Susanne Esmer and Annette Pedersen and Jeppe Trolle and Mona H{\o}gh and Lene Larsen",
year = "2017",
month = "4",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "117--141",
journal = "Studier i l{\ae}reruddannelse og -profession",
issn = "2445-8538",
number = "1",

}

Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til : rejser ud og vender hjem. / Esmer, Susanne ; Pedersen, Annette ; Trolle, Jeppe; Høgh, Mona ; Larsen, Lene.

I: Studier i læreruddannelse og -profession, Bind 2, Nr. 1, 04.2017, s. 117-141.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til

T2 - rejser ud og vender hjem

AU - Esmer, Susanne

AU - Pedersen, Annette

AU - Trolle, Jeppe

AU - Høgh, Mona

AU - Larsen, Lene

PY - 2017/4

Y1 - 2017/4

N2 - Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.

AB - Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 117

EP - 141

JO - Studier i læreruddannelse og -profession

JF - Studier i læreruddannelse og -profession

SN - 2445-8538

IS - 1

ER -