Abstract
Min afhandling undersøger teknologiers medskabende roller for oplevelser og relationer mellem gæster og kulturhistorie i udstillingsrum. Den præsenterer museer som non-neutrale institutioner, som i deres rumlige og materielle kommunikation, orienterer og rammesætter for bestemte perspektiver på og handlingsmuligheder i kulturhistoriske miljøer.
Udstillinger beskrives som hybridt medierede oplevelsesrum. Rummet udfoldes, og bliver til, i de handlinger og oplevelser, som udføres i interaktionen mellem gæster og udstillingsdesign. Det centrale analytiske begreb er teknologisk mediering, som beskrives og anvendes analytisk ud fra de teknologifilosofiske positioner: Postfænomenologi og ANT.
Afhandlingen viser, hvordan teknologier fungerer afhængigt af måden, de bruges på, medskaber oplevelser og humant- og non-humant samspil i udstillingen. Der argumenteres for at det ikke primært er en udstillings tema, som er afgørende for gæsternes oplevelse af relevans, men også hvordan gæsterne kan være til stede i udstillingsmiljøet, rumligt, materielt og praktisk.
Afhandlingen forsvarer en performativ museologi, idet den argumenterer for at museer kan gøre en dyd ud af deres fortolkende og fremstillende rolle som kulturhistoriske institutioner.
Udstillinger beskrives som hybridt medierede oplevelsesrum. Rummet udfoldes, og bliver til, i de handlinger og oplevelser, som udføres i interaktionen mellem gæster og udstillingsdesign. Det centrale analytiske begreb er teknologisk mediering, som beskrives og anvendes analytisk ud fra de teknologifilosofiske positioner: Postfænomenologi og ANT.
Afhandlingen viser, hvordan teknologier fungerer afhængigt af måden, de bruges på, medskaber oplevelser og humant- og non-humant samspil i udstillingen. Der argumenteres for at det ikke primært er en udstillings tema, som er afgørende for gæsternes oplevelse af relevans, men også hvordan gæsterne kan være til stede i udstillingsmiljøet, rumligt, materielt og praktisk.
Afhandlingen forsvarer en performativ museologi, idet den argumenterer for at museer kan gøre en dyd ud af deres fortolkende og fremstillende rolle som kulturhistoriske institutioner.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Roskilde |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Antal sider | 188 |
Status | Udgivet - nov. 2019 |
Emneord
- Museum
- Postfænomenologi teknologi
- Oplevelser
- Rum
- Design
- Sociomaterialitet
- Atmosfære
- Danmarks borgcenter performativ
- Verbeek
- Svabo
- Aktivitet
- Leg læring