Abstract
rapportens analyser kortlægger uddannelsesforbindelserne mellem erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser i de seneste årtier, og udvikler forslag til hvordan erhvervsuddannelses-elevers muligheder og forudsætninger for videregående uddannelse kan støttes og udvikles enten gennem nye forbindelsesveje eller ved en styrkelse af eksisterende forbindelsesveje. I analysen af de eksisterende forbindelsesveje indgår undersøgelse af hvilke strukturelle barrierer, der har betydning for uddannelses-mulighederne; hvilke elever og hvilke fagområder der i særlig grad rammes af disse barrierer; og endelig forslag til hvordan betydningen af disse barrierer kan reduceres eller ophæves.
rapporten besvarer følgende tre forskningsspørgsmål:
1. Hvilke forbindelsesmønstre eksisterer i elevernes bevægelser og overgangsfrekvenser fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse?
2. Hvilke forudsætninger og rammebetingelser støtter erhvervsuddannedes overgang til videregående uddannelse, og hvilke forhold vanskeliggør denne proces?
3. Hvilke konkrete forhold i uddannelsen understøtter elevernes valg og gennemførsel af videregående uddannelse, og hvilke forhold hindrer denne proces?
rapporten besvarer følgende tre forskningsspørgsmål:
1. Hvilke forbindelsesmønstre eksisterer i elevernes bevægelser og overgangsfrekvenser fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse?
2. Hvilke forudsætninger og rammebetingelser støtter erhvervsuddannedes overgang til videregående uddannelse, og hvilke forhold vanskeliggør denne proces?
3. Hvilke konkrete forhold i uddannelsen understøtter elevernes valg og gennemførsel af videregående uddannelse, og hvilke forhold hindrer denne proces?
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Roskilde |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Antal sider | 50 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2012 |