Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Artiklen sætter fokus på de grundlæggende betydninger relationer mellem mennesker har, og stiller spørgsmålet, hvilken betydning har relationer for atmosfæren i skolen.
Det teoretiske udgangspunkt udgøres af den fænomenologiske filosofi of tradition, som opprioriterer det enkelte menneskes betydning men altid i samspil med andre mennesker. Dette fænomenologiske udgangspunkt udvikles over refleksioner over venskabets betydning for det pædagogiske, og der spørges til hvorledes det at skabe venskaber kan være medvirkende til at fremme den pædagogiske praksis og relationerne mellem eleverne indbyrdes og også mellem lærerne og eleverne.
Dette betyder ikke, at alle skal være venner, men det betyder, at nogle af de grundlæggende forhold i det at skabe venskaber, også kan være medvirkende til at det pædagogiske får et anderledes løft, som bygger på nogle andre værdier, end mange af de værdier og normer, som i dag søges fremmet i skolen. Refleksionerne over venskab og skabelse af venskab opprioriterer udviklinger af det gode liv i skolen, således som forfatteren til artiklen opfatter dette, og dermed også diskussioner af hvilke områder af moral og etik dette kan være medvirkende til at fremme.
OriginalsprogDansk
TitelMotivation i klasseledelse, elationer og didaktik
RedaktørerTorben Nørregaard Rasmussen, Anne Sønderberg
Antal sider17
Vol/bind1
Udgivelses stedÅrhus
ForlagKvan
Publikationsdato25 maj 2019
Udgave1.
Sider80-97
Artikelnummer4
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-93820-00-5
StatusUdgivet - 25 maj 2019

Bibliografisk note

Bogen perspektiverer viden om motivation til tre generelle lærerkompetencer: klasseledelse, relationer og didaktik. Med viden om motivation konkretiseret ved de tre lærerkompetencer, kan læreren forholde sig til børn og unges motivation på et grundlag, som både er teoribaseret og praksisnært. Bogen giver eksempler på, hvordan en række forskellige teoretiske perspektiver på motivation kan forstås inden for hvert af de tre kompetenceområder.

Emneord

  • Motivation, reletioner, didaktik

Citer dette

Dupont, S. (2019). Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi. I T. Nørregaard Rasmussen, & A. Sønderberg (red.), Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik (1. udg., Bind 1, s. 80-97). [4] Århus: Kvan.
Dupont, Søren. / Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik : Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi. Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik. red. / Torben Nørregaard Rasmussen ; Anne Sønderberg. Bind 1 1. udg. Århus : Kvan, 2019. s. 80-97
@inbook{2ca75658ba254d409b01f10d9c36cd52,
title = "Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosf{\ae}re og relationer i skolen - grundlagt p{\aa} f{\ae}nomenologi",
abstract = "Artiklen s{\ae}tter fokus p{\aa} de grundl{\ae}ggende betydninger relationer mellem mennesker har, og stiller sp{\o}rgsm{\aa}let, hvilken betydning har relationer for atmosf{\ae}ren i skolen.Det teoretiske udgangspunkt udg{\o}res af den f{\ae}nomenologiske filosofi of tradition, som opprioriterer det enkelte menneskes betydning men altid i samspil med andre mennesker. Dette f{\ae}nomenologiske udgangspunkt udvikles over refleksioner over venskabets betydning for det p{\ae}dagogiske, og der sp{\o}rges til hvorledes det at skabe venskaber kan v{\ae}re medvirkende til at fremme den p{\ae}dagogiske praksis og relationerne mellem eleverne indbyrdes og ogs{\aa} mellem l{\ae}rerne og eleverne. Dette betyder ikke, at alle skal v{\ae}re venner, men det betyder, at nogle af de grundl{\ae}ggende forhold i det at skabe venskaber, ogs{\aa} kan v{\ae}re medvirkende til at det p{\ae}dagogiske f{\aa}r et anderledes l{\o}ft, som bygger p{\aa} nogle andre v{\ae}rdier, end mange af de v{\ae}rdier og normer, som i dag s{\o}ges fremmet i skolen. Refleksionerne over venskab og skabelse af venskab opprioriterer udviklinger af det gode liv i skolen, s{\aa}ledes som forfatteren til artiklen opfatter dette, og dermed ogs{\aa} diskussioner af hvilke omr{\aa}der af moral og etik dette kan v{\ae}re medvirkende til at fremme.",
keywords = "Motivation, reletioner, didaktik",
author = "S{\o}ren Dupont",
note = "Bogen perspektiverer viden om motivation til tre generelle l{\ae}rerkompetencer: klasseledelse, relationer og didaktik. Med viden om motivation konkretiseret ved de tre l{\ae}rerkompetencer, kan l{\ae}reren forholde sig til b{\o}rn og unges motivation p{\aa} et grundlag, som b{\aa}de er teoribaseret og praksisn{\ae}rt. Bogen giver eksempler p{\aa}, hvordan en r{\ae}kke forskellige teoretiske perspektiver p{\aa} motivation kan forst{\aa}s inden for hvert af de tre kompetenceomr{\aa}der.",
year = "2019",
month = "5",
day = "25",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93820-00-5",
volume = "1",
pages = "80--97",
editor = "{N{\o}rregaard Rasmussen}, Torben and Anne S{\o}nderberg",
booktitle = "Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik",
publisher = "Kvan",
edition = "1.",

}

Dupont, S 2019, Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi. i T Nørregaard Rasmussen & A Sønderberg (red), Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik. 1. udg, bind 1, 4, Kvan, Århus, s. 80-97.

Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik : Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi. / Dupont, Søren.

Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik. red. / Torben Nørregaard Rasmussen; Anne Sønderberg. Bind 1 1. udg. Århus : Kvan, 2019. s. 80-97 4.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik

T2 - Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

AU - Dupont, Søren

N1 - Bogen perspektiverer viden om motivation til tre generelle lærerkompetencer: klasseledelse, relationer og didaktik. Med viden om motivation konkretiseret ved de tre lærerkompetencer, kan læreren forholde sig til børn og unges motivation på et grundlag, som både er teoribaseret og praksisnært. Bogen giver eksempler på, hvordan en række forskellige teoretiske perspektiver på motivation kan forstås inden for hvert af de tre kompetenceområder.

PY - 2019/5/25

Y1 - 2019/5/25

N2 - Artiklen sætter fokus på de grundlæggende betydninger relationer mellem mennesker har, og stiller spørgsmålet, hvilken betydning har relationer for atmosfæren i skolen.Det teoretiske udgangspunkt udgøres af den fænomenologiske filosofi of tradition, som opprioriterer det enkelte menneskes betydning men altid i samspil med andre mennesker. Dette fænomenologiske udgangspunkt udvikles over refleksioner over venskabets betydning for det pædagogiske, og der spørges til hvorledes det at skabe venskaber kan være medvirkende til at fremme den pædagogiske praksis og relationerne mellem eleverne indbyrdes og også mellem lærerne og eleverne. Dette betyder ikke, at alle skal være venner, men det betyder, at nogle af de grundlæggende forhold i det at skabe venskaber, også kan være medvirkende til at det pædagogiske får et anderledes løft, som bygger på nogle andre værdier, end mange af de værdier og normer, som i dag søges fremmet i skolen. Refleksionerne over venskab og skabelse af venskab opprioriterer udviklinger af det gode liv i skolen, således som forfatteren til artiklen opfatter dette, og dermed også diskussioner af hvilke områder af moral og etik dette kan være medvirkende til at fremme.

AB - Artiklen sætter fokus på de grundlæggende betydninger relationer mellem mennesker har, og stiller spørgsmålet, hvilken betydning har relationer for atmosfæren i skolen.Det teoretiske udgangspunkt udgøres af den fænomenologiske filosofi of tradition, som opprioriterer det enkelte menneskes betydning men altid i samspil med andre mennesker. Dette fænomenologiske udgangspunkt udvikles over refleksioner over venskabets betydning for det pædagogiske, og der spørges til hvorledes det at skabe venskaber kan være medvirkende til at fremme den pædagogiske praksis og relationerne mellem eleverne indbyrdes og også mellem lærerne og eleverne. Dette betyder ikke, at alle skal være venner, men det betyder, at nogle af de grundlæggende forhold i det at skabe venskaber, også kan være medvirkende til at det pædagogiske får et anderledes løft, som bygger på nogle andre værdier, end mange af de værdier og normer, som i dag søges fremmet i skolen. Refleksionerne over venskab og skabelse af venskab opprioriterer udviklinger af det gode liv i skolen, således som forfatteren til artiklen opfatter dette, og dermed også diskussioner af hvilke områder af moral og etik dette kan være medvirkende til at fremme.

KW - Motivation, reletioner, didaktik

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-93820-00-5

VL - 1

SP - 80

EP - 97

BT - Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik

A2 - Nørregaard Rasmussen, Torben

A2 - Sønderberg, Anne

PB - Kvan

CY - Århus

ER -

Dupont S. Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi. I Nørregaard Rasmussen T, Sønderberg A, red., Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik. 1. udg. Bind 1. Århus: Kvan. 2019. s. 80-97. 4