Moskva kommer til RUC

Margarita Popova, Rashmi Singla

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Abstract

Institut for Mennesker og Teknologi var fra 4. til 8. juni 2018 vært for 15 medarbejdere fra Horoshkola i Moskva. Horoshkola er en privatskole, der blev grundlagt i Moskva i 2017 med høje ambitioner om at udvikle en ny undervisningsmodel, der kan forberede skolens elever til det moderne samfund. Skolens stab af psykologer, lærere og tutorer arbejder på, under ledelse af de to professorer i psykologi Anna Tikhomerova og Aleksej Obukhov, at udvikle undervisningsmetoder, der engagerer eleverne i deres faglige udvikling i relation til aktuelle samfundsmæssige udfordringer. Udviklingsarbejdet bygger blandt andet på nogle af de progressive principper fra det tidligere sovjetiske uddannelsessystem samt mere moderne undervisningsmetoder som for eksempel problemorienteret projektarbejde.

Skolens ledelse og videnskabelige vejledere lægger vægt på, at det pædagogiske udviklingsarbejde sker ved at styrke lærernes pædagogiske kompetencer ud fra tanken om, at en ny uddannelsesmodel kun kan realiseres gennem de lærere, der underviser på Horoshkola. Derfor lægger skolens direktør Dr. Elena Bulin-Sokolova og den øvrige ledelse stor vægt på at styrke de ansattes pædagogiske kompetencer gennem efteruddannelse, ligesom skolen er aktiv opsøgende i forbindelse med nye pædagogiske initiativer i både Rusland og den øvrige del af verden. Samarbejdet med RUC kom således i stand, da en delegation fra RUC i forbindelse med et Erasmus projekt besøgte Horoshkola i november 2017.
Formålet med det russiske besøg var at give deltagerne et indblik i RUC’s projektpædagogik. Under ledelse af Dr. Margarita Popova deltog gæsterne i et eksemplarisk projektforløb, hvor de blev delt op i projektgrupper og gennemførte et konkret projektarbejde. Deltagerne blev, under vejledning af lektor Rashmi Singla og lektor Bjarne Sode Funch, ført gennem alle projektarbejdets faser lige fra valg af tema, over problemformulering, indsamling af empiri, teoretisk bearbejdning og diskussion til rapportskrivning. Der blev også gennemført midtvejsevaluering og eksamen. Sprogligt foregik forløbet i en køn sammenblanding af russisk, dansk og engelsk med uvurderlig hjælp af seniorforsker Margarita Popova, der har en doktorgrad i pædagogisk psykologi fra Moskvas statsuniversitet, konsulent Ivan Häuser, der er cand. mag. i russisk, samt fire unge tosprogede dansk-russiske tolke.
I forbindelse med kurset på RUC besøgte deltagerne også en folkeskole i Roskilde samt Professionshøjskolen Absalon for at opleve en dansk folkeskole og for at få indblik i den danske læreruddannelse.

De russiske gæster udtrykte stor tilfredshed med kurset og rettede en tak til alle på Institut for Mennesker og Teknologi, der havde været med at tilrettelægge deres besøg. Ligeledes blev der rettet en tak til Petra Klimaszyk og Dorrit Hansen fra Professionshøjskolen Absalon, Tannie Bang Neumann, Nadja Søes Skov Nielsen og Anne Aabrink fra Himmelev skole samt de deltagende tolke.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato30 nov. 2018
Udgivelsesstedhttps://intra.ruc.dk/fileadmin/assets/imt/IMT_Nyhedsbrev/2018/IMT_Nyhedsbrev_nr._8_-_december_2018.pdf
UdgiverRoskilde Universitet
Vol/bindIMT- nyhedsbrev 2018 nr.8
Antal sider1
StatusUdgivet - 30 nov. 2018

Citer dette