Abstract
Sigtet med dette kapitel er at diskutere undervisning af minoriteter på en måde, der kan anskueliggøre nogle principielle valg, som lærere, skoler og uddannelsespolitikere står overfor, når de skal tilrettelæge uddannelse i sammenhænge præget af religiøs, sproglig, etnisk og kulturel mangfoldighed. Undervisning i sådanne sammenhænge kan gøres til rent tekniske spørgsmål om ”hvad der virker”, men sådanne tekniske spørgsmål må ses i sammenhæng med en mere principiel og overordnet pædagogisk tilgang. Jeg skelner her mellem to principielt forskellige strategier, den monokulturalistiske og den multikulturalistiske strategi, og deres pædagogiske former, den kompensatoriske og den flerkulturelle pædagogik. I kapitlet diskuteres desuden disse pædagogiske former i forhold til begrebet anerkendelse. Sidst i kapitlet skitseres hvilke elementer, der på et praktisk niveau kan være i en flerkulturel pædagogik.
Bidragets oversatte titel | Monoculturalism, Multiculturalism and Recognition |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | DSA-vejledning : Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis |
Redaktører | Anne Froberg |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 57-78 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7281-548-0 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- Multikulturel pædagogik
- Interkulturel pædagogik
- Anerkendelse
- Multikulturalisme
- Monokulturalisme
- Monokultural pædagogik
- Deprivation