Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Resumé

Sigtet med dette kapitel er at diskutere undervisning af minoriteter på en måde, der kan anskueliggøre nogle principielle valg, som lærere, skoler og uddannelsespolitikere står overfor, når de skal tilrettelæge uddannelse i sammenhænge præget af religiøs, sproglig, etnisk og kulturel mangfoldighed. Undervisning i sådanne sammenhænge kan gøres til rent tekniske spørgsmål om ”hvad der virker”, men sådanne tekniske spørgsmål må ses i sammenhæng med en mere principiel og overordnet pædagogisk tilgang. Jeg skelner her mellem to principielt forskellige strategier, den monokulturalistiske og den multikulturalistiske strategi, og deres pædagogiske former, den kompensatoriske og den flerkulturelle pædagogik. I kapitlet diskuteres desuden disse pædagogiske former i forhold til begrebet anerkendelse. Sidst i kapitlet skitseres hvilke elementer, der på et praktisk niveau kan være i en flerkulturel pædagogik.
Bidragets oversatte titelMonoculturalism, Multiculturalism and Recognition
OriginalsprogDansk
TitelDSA-vejledning : Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis
RedaktørerAnne Froberg
Antal sider22
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2012
Sider57-78
ISBN (Trykt)978-87-7281-548-0
StatusUdgivet - 2012

Emneord

    Citer dette

    Gitz-Johansen, T. (2012). Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse. I A. Froberg (red.), DSA-vejledning: Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis (s. 57-78). Frederikshavn: Dafolo.
    Gitz-Johansen, Thomas. / Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse. DSA-vejledning: Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis. red. / Anne Froberg. Frederikshavn : Dafolo, 2012. s. 57-78
    @inbook{a2e8631a815e42b7b97bc2623a9dabb0,
    title = "Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse",
    abstract = "Sigtet med dette kapitel er at diskutere undervisning af minoriteter p{\aa} en m{\aa}de, der kan anskueligg{\o}re nogle principielle valg, som l{\ae}rere, skoler og uddannelsespolitikere st{\aa}r overfor, n{\aa}r de skal tilrettel{\ae}ge uddannelse i sammenh{\ae}nge pr{\ae}get af religi{\o}s, sproglig, etnisk og kulturel mangfoldighed. Undervisning i s{\aa}danne sammenh{\ae}nge kan g{\o}res til rent tekniske sp{\o}rgsm{\aa}l om ”hvad der virker”, men s{\aa}danne tekniske sp{\o}rgsm{\aa}l m{\aa} ses i sammenh{\ae}ng med en mere principiel og overordnet p{\ae}dagogisk tilgang. Jeg skelner her mellem to principielt forskellige strategier, den monokulturalistiske og den multikulturalistiske strategi, og deres p{\ae}dagogiske former, den kompensatoriske og den flerkulturelle p{\ae}dagogik. I kapitlet diskuteres desuden disse p{\ae}dagogiske former i forhold til begrebet anerkendelse. Sidst i kapitlet skitseres hvilke elementer, der p{\aa} et praktisk niveau kan v{\ae}re i en flerkulturel p{\ae}dagogik.",
    keywords = "Multikulturel p{\ae}dagogik, interkulturel p{\ae}dagogik, anerkendelse, multikulturalisme, monokulturalisme, monokultural p{\ae}dagogik, deprivation",
    author = "Thomas Gitz-Johansen",
    year = "2012",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7281-548-0",
    pages = "57--78",
    editor = "Anne Froberg",
    booktitle = "DSA-vejledning",
    publisher = "Dafolo",

    }

    Gitz-Johansen, T 2012, Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse. i A Froberg (red.), DSA-vejledning: Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis. Dafolo, Frederikshavn, s. 57-78.

    Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse. / Gitz-Johansen, Thomas.

    DSA-vejledning: Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis. red. / Anne Froberg. Frederikshavn : Dafolo, 2012. s. 57-78.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    TY - CHAP

    T1 - Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse

    AU - Gitz-Johansen, Thomas

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Sigtet med dette kapitel er at diskutere undervisning af minoriteter på en måde, der kan anskueliggøre nogle principielle valg, som lærere, skoler og uddannelsespolitikere står overfor, når de skal tilrettelæge uddannelse i sammenhænge præget af religiøs, sproglig, etnisk og kulturel mangfoldighed. Undervisning i sådanne sammenhænge kan gøres til rent tekniske spørgsmål om ”hvad der virker”, men sådanne tekniske spørgsmål må ses i sammenhæng med en mere principiel og overordnet pædagogisk tilgang. Jeg skelner her mellem to principielt forskellige strategier, den monokulturalistiske og den multikulturalistiske strategi, og deres pædagogiske former, den kompensatoriske og den flerkulturelle pædagogik. I kapitlet diskuteres desuden disse pædagogiske former i forhold til begrebet anerkendelse. Sidst i kapitlet skitseres hvilke elementer, der på et praktisk niveau kan være i en flerkulturel pædagogik.

    AB - Sigtet med dette kapitel er at diskutere undervisning af minoriteter på en måde, der kan anskueliggøre nogle principielle valg, som lærere, skoler og uddannelsespolitikere står overfor, når de skal tilrettelæge uddannelse i sammenhænge præget af religiøs, sproglig, etnisk og kulturel mangfoldighed. Undervisning i sådanne sammenhænge kan gøres til rent tekniske spørgsmål om ”hvad der virker”, men sådanne tekniske spørgsmål må ses i sammenhæng med en mere principiel og overordnet pædagogisk tilgang. Jeg skelner her mellem to principielt forskellige strategier, den monokulturalistiske og den multikulturalistiske strategi, og deres pædagogiske former, den kompensatoriske og den flerkulturelle pædagogik. I kapitlet diskuteres desuden disse pædagogiske former i forhold til begrebet anerkendelse. Sidst i kapitlet skitseres hvilke elementer, der på et praktisk niveau kan være i en flerkulturel pædagogik.

    KW - Multikulturel pædagogik, interkulturel pædagogik, anerkendelse, multikulturalisme, monokulturalisme, monokultural pædagogik, deprivation

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7281-548-0

    SP - 57

    EP - 78

    BT - DSA-vejledning

    A2 - Froberg, Anne

    PB - Dafolo

    CY - Frederikshavn

    ER -

    Gitz-Johansen T. Monokulturalisme, Multikulturalisme og Anerkendelse. I Froberg A, red., DSA-vejledning: Dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i prakis. Frederikshavn: Dafolo. 2012. s. 57-78