Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem?

Kit Stender Petersen, Ditte Dalum Christoffersen

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

    Resumé

    Mobning – et socialt fænomen eller et individuelt problem? sætter fokus på, at mobning bliver til gennem sociale processer og foregår mellem mennesker. Ønsker man at gøre en indsats mod mobning, må man altså sætte ind i en større social sammenhæng.
    Bogen giver inspiration og idégrundlag til at komme i gang med antimobbearbejdet på en konstruktiv måde. Der er ikke to mennesker, der er ens, og derfor heller ikke to ens fagvoksne, klasser eller børnegrupper. Mobning er et komplekst fænomen, og derfor er det ikke ligegyldigt, hvad man tyr til, når man ønsker at gøre noget ved mobning.
    Mobning – et socialt fænomen eller et individuelt problem? kobler den nyeste forskning inden for mobning til den eksisterende praksis. Den tilbyder dermed grundlæggende viden om mobning som et socialt og relationelt fænomen med fokus på de mange forskellige aktører i mobningen og gode idéer til, hvad man mere konkret kan gøre for at forebygge og ikke mindst bekæmpe mobning. Dette kan kun gøres ved en øget refleksion hos henholdsvis elever, lærere, pædagoger og forældre. Desuden præsenteres en række konkrete idéer til, hvorledes man kan tage fat og organisere arbejdet med antimobbestrategier på den enkelte skole.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagDafolo
    ISBN (Trykt)978-87-7281-580-0
    StatusUdgivet - apr. 2011

    Emneord

    • mobning
    • skole
    • lærere
    • Forældre
    • eksklusion
    • Inklusion

    Citer dette

    Petersen, K. S., & Christoffersen, D. D. (2011). Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem? København: Dafolo.
    Petersen, Kit Stender ; Christoffersen, Ditte Dalum. / Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem?. København : Dafolo, 2011.
    @book{44e2da4b969645c793a74136e7c11f36,
    title = "Mobning - Et socialt f{\ae}nomen eller et individuelt problem?",
    abstract = "Mobning – et socialt f{\ae}nomen eller et individuelt problem? s{\ae}tter fokus p{\aa}, at mobning bliver til gennem sociale processer og foreg{\aa}r mellem mennesker. {\O}nsker man at g{\o}re en indsats mod mobning, m{\aa} man alts{\aa} s{\ae}tte ind i en st{\o}rre social sammenh{\ae}ng. Bogen giver inspiration og id{\'e}grundlag til at komme i gang med antimobbearbejdet p{\aa} en konstruktiv m{\aa}de. Der er ikke to mennesker, der er ens, og derfor heller ikke to ens fagvoksne, klasser eller b{\o}rnegrupper. Mobning er et komplekst f{\ae}nomen, og derfor er det ikke ligegyldigt, hvad man tyr til, n{\aa}r man {\o}nsker at g{\o}re noget ved mobning. Mobning – et socialt f{\ae}nomen eller et individuelt problem? kobler den nyeste forskning inden for mobning til den eksisterende praksis. Den tilbyder dermed grundl{\ae}ggende viden om mobning som et socialt og relationelt f{\ae}nomen med fokus p{\aa} de mange forskellige akt{\o}rer i mobningen og gode id{\'e}er til, hvad man mere konkret kan g{\o}re for at forebygge og ikke mindst bek{\ae}mpe mobning. Dette kan kun g{\o}res ved en {\o}get refleksion hos henholdsvis elever, l{\ae}rere, p{\ae}dagoger og for{\ae}ldre. Desuden pr{\ae}senteres en r{\ae}kke konkrete id{\'e}er til, hvorledes man kan tage fat og organisere arbejdet med antimobbestrategier p{\aa} den enkelte skole.",
    keywords = "mobning, skole, l{\ae}rere, For{\ae}ldre, eksklusion, Inklusion",
    author = "Petersen, {Kit Stender} and Christoffersen, {Ditte Dalum}",
    year = "2011",
    month = "4",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7281-580-0",
    publisher = "Dafolo",

    }

    Petersen, KS & Christoffersen, DD 2011, Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem? Dafolo, København.

    Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem? / Petersen, Kit Stender; Christoffersen, Ditte Dalum.

    København : Dafolo, 2011.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

    TY - BOOK

    T1 - Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem?

    AU - Petersen, Kit Stender

    AU - Christoffersen, Ditte Dalum

    PY - 2011/4

    Y1 - 2011/4

    N2 - Mobning – et socialt fænomen eller et individuelt problem? sætter fokus på, at mobning bliver til gennem sociale processer og foregår mellem mennesker. Ønsker man at gøre en indsats mod mobning, må man altså sætte ind i en større social sammenhæng. Bogen giver inspiration og idégrundlag til at komme i gang med antimobbearbejdet på en konstruktiv måde. Der er ikke to mennesker, der er ens, og derfor heller ikke to ens fagvoksne, klasser eller børnegrupper. Mobning er et komplekst fænomen, og derfor er det ikke ligegyldigt, hvad man tyr til, når man ønsker at gøre noget ved mobning. Mobning – et socialt fænomen eller et individuelt problem? kobler den nyeste forskning inden for mobning til den eksisterende praksis. Den tilbyder dermed grundlæggende viden om mobning som et socialt og relationelt fænomen med fokus på de mange forskellige aktører i mobningen og gode idéer til, hvad man mere konkret kan gøre for at forebygge og ikke mindst bekæmpe mobning. Dette kan kun gøres ved en øget refleksion hos henholdsvis elever, lærere, pædagoger og forældre. Desuden præsenteres en række konkrete idéer til, hvorledes man kan tage fat og organisere arbejdet med antimobbestrategier på den enkelte skole.

    AB - Mobning – et socialt fænomen eller et individuelt problem? sætter fokus på, at mobning bliver til gennem sociale processer og foregår mellem mennesker. Ønsker man at gøre en indsats mod mobning, må man altså sætte ind i en større social sammenhæng. Bogen giver inspiration og idégrundlag til at komme i gang med antimobbearbejdet på en konstruktiv måde. Der er ikke to mennesker, der er ens, og derfor heller ikke to ens fagvoksne, klasser eller børnegrupper. Mobning er et komplekst fænomen, og derfor er det ikke ligegyldigt, hvad man tyr til, når man ønsker at gøre noget ved mobning. Mobning – et socialt fænomen eller et individuelt problem? kobler den nyeste forskning inden for mobning til den eksisterende praksis. Den tilbyder dermed grundlæggende viden om mobning som et socialt og relationelt fænomen med fokus på de mange forskellige aktører i mobningen og gode idéer til, hvad man mere konkret kan gøre for at forebygge og ikke mindst bekæmpe mobning. Dette kan kun gøres ved en øget refleksion hos henholdsvis elever, lærere, pædagoger og forældre. Desuden præsenteres en række konkrete idéer til, hvorledes man kan tage fat og organisere arbejdet med antimobbestrategier på den enkelte skole.

    KW - mobning

    KW - skole

    KW - lærere

    KW - Forældre

    KW - eksklusion

    KW - Inklusion

    M3 - Bog

    SN - 978-87-7281-580-0

    BT - Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem?

    PB - Dafolo

    CY - København

    ER -

    Petersen KS, Christoffersen DD. Mobning - Et socialt fænomen eller et individuelt problem? København: Dafolo, 2011.