Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald?

Simon Heilesen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen redegør for to forsøg med at anvende MOOC-formatet (Massive Open Online Course) i en dansk, regional sammenhæng. Forsøgene er tænkt som et bud på en mulig vej til at nedbringe studiefrafald gennem bedre information på ungdomsuddannelserne om, hvad et universitetsstudium indebærer. De to MOOC-produkter bidrager såvel som supplement til studievalgsvejledningen, som læringsobjekt og som et middel til at markedsføre videregående uddannelser. De to produkter henvender sig endvidere til ansatte i regionens virksomheder og organisationer med formidling af viden og et tilbud om aktivt og dialogisk at sætte sig ind i et genstandsfelt. Udviklingen af konceptet rammesættes indledningsvis af en skitsering af studievalgsproblematikken, af MOOC som fænomen, samt af en oversigt over tilsvarende anvendelser af MOOC-formatet. Herefter præsenteres de to uddannelsesdesigns samt brugernes afprøvning og evaluering af dem.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier (LOM)
    Vol/bind8
    Udgave nummer13
    Sider (fra-til)1-23
    Antal sider23
    ISSN1903-248X
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • Blended learning
    • læringsobjekter
    • netbaseret læring
    • MOOC
    • didaktisk design
    • studievejledning
    • Brugerinddragelse
    • LUG-ptojektet
    • SEM
    • Fablab
    • studievalg
    • markedsføring

    Citer dette

    Heilesen, Simon. / Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald?. I: Læring og Medier (LOM). 2015 ; Bind 8, Nr. 13. s. 1-23.
    @article{8f3633243b994cc5b5ce8de3fc8e2d21,
    title = "Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald?",
    abstract = "Artiklen redeg{\o}r for to fors{\o}g med at anvende MOOC-formatet (Massive Open Online Course) i en dansk, regional sammenh{\ae}ng. Fors{\o}gene er t{\ae}nkt som et bud p{\aa} en mulig vej til at nedbringe studiefrafald gennem bedre information p{\aa} ungdomsuddannelserne om, hvad et universitetsstudium indeb{\ae}rer. De to MOOC-produkter bidrager s{\aa}vel som supplement til studievalgsvejledningen, som l{\ae}ringsobjekt og som et middel til at markedsf{\o}re videreg{\aa}ende uddannelser. De to produkter henvender sig endvidere til ansatte i regionens virksomheder og organisationer med formidling af viden og et tilbud om aktivt og dialogisk at s{\ae}tte sig ind i et genstandsfelt. Udviklingen af konceptet rammes{\ae}ttes indledningsvis af en skitsering af studievalgsproblematikken, af MOOC som f{\ae}nomen, samt af en oversigt over tilsvarende anvendelser af MOOC-formatet. Herefter pr{\ae}senteres de to uddannelsesdesigns samt brugernes afpr{\o}vning og evaluering af dem.",
    keywords = "Blended learning, l{\ae}ringsobjekter, netbaseret l{\ae}ring, MOOC, didaktisk design, studievejledning, Brugerinddragelse, LUG-ptojektet, SEM, Fablab, studievalg, markedsf{\o}ring",
    author = "Simon Heilesen",
    year = "2015",
    language = "Dansk",
    volume = "8",
    pages = "1--23",
    journal = "L{\ae}ring og Medier (LOM)",
    issn = "1903-248X",
    publisher = "Statsbiblioteket",
    number = "13",

    }

    Heilesen, S 2015, 'Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald?', Læring og Medier (LOM), bind 8, nr. 13, s. 1-23.

    Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald? / Heilesen, Simon.

    I: Læring og Medier (LOM), Bind 8, Nr. 13, 2015, s. 1-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald?

    AU - Heilesen, Simon

    PY - 2015

    Y1 - 2015

    N2 - Artiklen redegør for to forsøg med at anvende MOOC-formatet (Massive Open Online Course) i en dansk, regional sammenhæng. Forsøgene er tænkt som et bud på en mulig vej til at nedbringe studiefrafald gennem bedre information på ungdomsuddannelserne om, hvad et universitetsstudium indebærer. De to MOOC-produkter bidrager såvel som supplement til studievalgsvejledningen, som læringsobjekt og som et middel til at markedsføre videregående uddannelser. De to produkter henvender sig endvidere til ansatte i regionens virksomheder og organisationer med formidling af viden og et tilbud om aktivt og dialogisk at sætte sig ind i et genstandsfelt. Udviklingen af konceptet rammesættes indledningsvis af en skitsering af studievalgsproblematikken, af MOOC som fænomen, samt af en oversigt over tilsvarende anvendelser af MOOC-formatet. Herefter præsenteres de to uddannelsesdesigns samt brugernes afprøvning og evaluering af dem.

    AB - Artiklen redegør for to forsøg med at anvende MOOC-formatet (Massive Open Online Course) i en dansk, regional sammenhæng. Forsøgene er tænkt som et bud på en mulig vej til at nedbringe studiefrafald gennem bedre information på ungdomsuddannelserne om, hvad et universitetsstudium indebærer. De to MOOC-produkter bidrager såvel som supplement til studievalgsvejledningen, som læringsobjekt og som et middel til at markedsføre videregående uddannelser. De to produkter henvender sig endvidere til ansatte i regionens virksomheder og organisationer med formidling af viden og et tilbud om aktivt og dialogisk at sætte sig ind i et genstandsfelt. Udviklingen af konceptet rammesættes indledningsvis af en skitsering af studievalgsproblematikken, af MOOC som fænomen, samt af en oversigt over tilsvarende anvendelser af MOOC-formatet. Herefter præsenteres de to uddannelsesdesigns samt brugernes afprøvning og evaluering af dem.

    KW - Blended learning

    KW - læringsobjekter

    KW - netbaseret læring

    KW - MOOC

    KW - didaktisk design

    KW - studievejledning

    KW - Brugerinddragelse

    KW - LUG-ptojektet

    KW - SEM

    KW - Fablab

    KW - studievalg

    KW - markedsføring

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 8

    SP - 1

    EP - 23

    JO - Læring og Medier (LOM)

    JF - Læring og Medier (LOM)

    SN - 1903-248X

    IS - 13

    ER -