Mere kvalificeret studievalg – mindre frafald?

Simon Heilesen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen redegør for to forsøg med at anvende MOOC-formatet (Massive Open Online Course) i en dansk, regional sammenhæng. Forsøgene er tænkt som et bud på en mulig vej til at nedbringe studiefrafald gennem bedre information på ungdomsuddannelserne om, hvad et universitetsstudium indebærer. De to MOOC-produkter bidrager såvel som supplement til studievalgsvejledningen, som læringsobjekt og som et middel til at markedsføre videregående uddannelser. De to produkter henvender sig endvidere til ansatte i regionens virksomheder og organisationer med formidling af viden og et tilbud om aktivt og dialogisk at sætte sig ind i et genstandsfelt. Udviklingen af konceptet rammesættes indledningsvis af en skitsering af studievalgsproblematikken, af MOOC som fænomen, samt af en oversigt over tilsvarende anvendelser af MOOC-formatet. Herefter præsenteres de to uddannelsesdesigns samt brugernes afprøvning og evaluering af dem.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier (LOM)
    Vol/bind8
    Udgave nummer13
    Sider (fra-til)1-23
    Antal sider23
    ISSN1903-248X
    DOI
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • Blended learning
    • læringsobjekter
    • netbaseret læring
    • MOOC
    • didaktisk design
    • studievejledning
    • Brugerinddragelse
    • LUG-ptojektet
    • SEM
    • Fablab
    • studievalg
    • markedsføring

    Citer dette