Mentalisering: om tanker og følelser i undervisningen

Karsten Mellon

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Artiklen handler om en revitalisering af begrebet mentalisering, og hvorledes dette kan medvirke til professionalisering af lærere i folkeskolen. Lærere bør have et større fokus på egne tanker, følelser og handlinger og på samme tid på elevernes følelser, tanker og intentioner.
    OriginalsprogDansk
    TitelLærerens grundfaglighed : mentalisering som arbejdsredskab
    RedaktørerJens Christian Jacobsen
    Udgivelses stedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato26 aug. 2014
    Sider112-134
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-87-7842-339-9
    StatusUdgivet - 26 aug. 2014

    Emneord

    • mentalisering
    • psykodynamik
    • lærer
    • folkeskolen
    • is i maven
    • negative capability
    • projektiv identifikation
    • undervisning
    • didaktik
    • pædagogik
    • Lærerprofessionen
    • empati
    • forstillelsesmodus
    • mindblindness
    • elevsamtale
    • følelseskompas
    • tilværelseskompetence

    Citer dette

    Mellon, K. (2014). Mentalisering: om tanker og følelser i undervisningen. I J. C. Jacobsen (red.), Lærerens grundfaglighed: mentalisering som arbejdsredskab (s. 112-134). Billesøe og Baltzer.