Mentalisering: om tanker og følelser i undervisningen

Karsten Mellon

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Resumé

    Artiklen handler om en revitalisering af begrebet mentalisering, og hvorledes dette kan medvirke til professionalisering af lærere i folkeskolen. Lærere bør have et større fokus på egne tanker, følelser og handlinger og på samme tid på elevernes følelser, tanker og intentioner.
    OriginalsprogDansk
    TitelLærerens grundfaglighed : mentalisering som arbejdsredskab
    RedaktørerJens Christian Jacobsen
    Udgivelses stedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato26 aug. 2014
    Sider112-134
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-87-7842-339-9
    StatusUdgivet - 26 aug. 2014

    Emneord

    • mentalisering
    • psykodynamik
    • lærer
    • folkeskolen
    • is i maven
    • negative capability
    • projektiv identifikation
    • undervisning
    • didaktik
    • pædagogik
    • Lærerprofessionen
    • empati
    • forstillelsesmodus
    • mindblindness
    • elevsamtale
    • følelseskompas
    • tilværelseskompetence

    Citer dette

    Mellon, K. (2014). Mentalisering: om tanker og følelser i undervisningen. I J. C. Jacobsen (red.), Lærerens grundfaglighed: mentalisering som arbejdsredskab (s. 112-134). Værløse: Billesøe og Baltzer.
    Mellon, Karsten. / Mentalisering : om tanker og følelser i undervisningen. Lærerens grundfaglighed: mentalisering som arbejdsredskab. red. / Jens Christian Jacobsen. Værløse : Billesøe og Baltzer, 2014. s. 112-134
    @inbook{b585ea56a0c94686998ef15030861664,
    title = "Mentalisering: om tanker og f{\o}lelser i undervisningen",
    abstract = "Artiklen handler om en revitalisering af begrebet mentalisering, og hvorledes dette kan medvirke til professionalisering af l{\ae}rere i folkeskolen. L{\ae}rere b{\o}r have et st{\o}rre fokus p{\aa} egne tanker, f{\o}lelser og handlinger og p{\aa} samme tid p{\aa} elevernes f{\o}lelser, tanker og intentioner.",
    keywords = "mentalisering, psykodynamik, l{\ae}rer, folkeskolen, is i maven, negative capability, projektiv identifikation, undervisning, didaktik, p{\ae}dagogik, L{\ae}rerprofessionen, empati, forstillelsesmodus, mindblindness, elevsamtale, f{\o}lelseskompas, tilv{\ae}relseskompetence",
    author = "Karsten Mellon",
    year = "2014",
    month = "8",
    day = "26",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7842-339-9",
    pages = "112--134",
    editor = "Jacobsen, {Jens Christian }",
    booktitle = "L{\ae}rerens grundfaglighed",
    publisher = "Billes{\o}e og Baltzer",

    }

    Mellon, K 2014, Mentalisering: om tanker og følelser i undervisningen. i JC Jacobsen (red.), Lærerens grundfaglighed: mentalisering som arbejdsredskab. Billesøe og Baltzer, Værløse, s. 112-134.

    Mentalisering : om tanker og følelser i undervisningen. / Mellon, Karsten.

    Lærerens grundfaglighed: mentalisering som arbejdsredskab. red. / Jens Christian Jacobsen. Værløse : Billesøe og Baltzer, 2014. s. 112-134.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    TY - CHAP

    T1 - Mentalisering

    T2 - om tanker og følelser i undervisningen

    AU - Mellon, Karsten

    PY - 2014/8/26

    Y1 - 2014/8/26

    N2 - Artiklen handler om en revitalisering af begrebet mentalisering, og hvorledes dette kan medvirke til professionalisering af lærere i folkeskolen. Lærere bør have et større fokus på egne tanker, følelser og handlinger og på samme tid på elevernes følelser, tanker og intentioner.

    AB - Artiklen handler om en revitalisering af begrebet mentalisering, og hvorledes dette kan medvirke til professionalisering af lærere i folkeskolen. Lærere bør have et større fokus på egne tanker, følelser og handlinger og på samme tid på elevernes følelser, tanker og intentioner.

    KW - mentalisering

    KW - psykodynamik

    KW - lærer

    KW - folkeskolen

    KW - is i maven

    KW - negative capability

    KW - projektiv identifikation

    KW - undervisning

    KW - didaktik

    KW - pædagogik

    KW - Lærerprofessionen

    KW - empati

    KW - forstillelsesmodus

    KW - mindblindness

    KW - elevsamtale

    KW - følelseskompas

    KW - tilværelseskompetence

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7842-339-9

    SP - 112

    EP - 134

    BT - Lærerens grundfaglighed

    A2 - Jacobsen, Jens Christian

    PB - Billesøe og Baltzer

    CY - Værløse

    ER -

    Mellon K. Mentalisering: om tanker og følelser i undervisningen. I Jacobsen JC, red., Lærerens grundfaglighed: mentalisering som arbejdsredskab. Værløse: Billesøe og Baltzer. 2014. s. 112-134