Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikken

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i, at dagtilbud for børn ifølge Dagtilbudsloven skal arbejde ud fra et børneperspektiv. Men hvad vil det sige i en vuggestue, hvor mange af børnene ikke selv kan udtrykke deres tanker og meninger? I den situation er det den voksne, der må prøve at forstå, hvad der ligger bag barnets handlinger og ytringer. Artiklen foreslår, at man kan tage udgangspunkt i begrebet mentalisering. Mentalisering handler i vuggestuen om, at de voksne søger at forstå og reagere på barnet ønsker, følelser, intentioner og behov. Mentalisering har desuden stor betydning for barnet trivsel og for dets psykologiske og følelsesmæssige udvikling. Endelig er det ikke kun børn, der har behov. Det er krævende at leve sig ind i små børns følelser og behov, og derfor har de voksne selv brug for, at få deres egne behov dækket, så de har noget overskud at give af til børnene.
OriginalsprogDansk
Tidsskrifti Børnehøjde
Vol/bind1
Udgave nummer4
Sider (fra-til)4-6
Antal sider3
StatusUdgivet - dec. 2019

Emneord

  • mentalisering
  • vuggestue
  • empati
  • indlevelse
  • børneperspektiv

Citer dette