Mental sundhed, klasse og livshistorie: perspektiver til synliggørelse af socialt ulige erfaringer og identiteter

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet stiller spørgsmål til, hvordan klasserelationer påvirker identitet og handlerummet for børn og deres familier, og skaber betydninger for ulige sundhed. De empiriske eksempler som bidrager til analysen er hentet fra psykiatrisk praksis, hvori børn og familier indgår i relationer til behandlere og sundhedssystem, og hvori sygdomskategoriseringer skabes. Her får vi et indblik i, hvordan ulige mental sundhed indgår i komplekse sociale livsmønstre af social ulighed, reproduceret over flere generationer.
OriginalsprogDansk
TitelUlighed i sundhed : Nye humanistiske og samfundsvidenskabelige perspektiver
RedaktørerSine Lehn-Christiansen , Anne Liveng, Betina Dybbroe, Mari Holen, Nicole Tualagant, Iben Charlotte Aamann, Birgitta Nordenhof
Antal sider16
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato12 maj 2016
Udgave1
Sider133-157
Kapitel5
ISBN (Trykt) 9788771187113
StatusUdgivet - 12 maj 2016
NavnSundhed, Samfund og Kultur
Nummer1

Emneord

  • Ulighed, optimering,normativitet, klasse, køn

Citer dette

Dybbroe, B. (2016). Mental sundhed, klasse og livshistorie: perspektiver til synliggørelse af socialt ulige erfaringer og identiteter. I S. L-C., A. Liveng, B. Dybbroe, M. Holen, N. Tualagant, I. C. Aamann, & B. Nordenhof (red.), Ulighed i sundhed: Nye humanistiske og samfundsvidenskabelige perspektiver (1 udg., s. 133-157). Frydenlund Academic. Sundhed, Samfund og Kultur, Nr. 1