Abstract
Artiklen redegør for, hvorledes den væbnede konflikt i Nepal har grebet ind i børn og unge tilværelse og ædnret deres samfundsmæssige position - med udgangspunkt i etnografiske studieri skolen. Analysen koncentrerer sig om maoisternes skolepolitiske alternativ og jeg diskuterer, hvordan det dannelsesideal der eksponeres i maoisternes skolesyn placerer sig i forhold til den socialisation der er forankret i familie, lokalsamfund og den offentlige skole.
Bidragets oversatte titel | School or Jungle: Youth, Education and Confict in Contemporary Nepal |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Unge liv i Syd : Beretninger om børn og unge i udviklingslande |
Redaktører | Karen Valentin |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2007 |
Sider | 167-186 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7684-132-4 |
Status | Udgivet - 2007 |