Mellem målskemaer, opbakning og tvivl

forældres arbejde i og med familieklassen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen zoomer ind på familieklassen, som er et nyt undervisningstilbud til børn og forældre og sætter fokus på forældres arbejde med at være og blive skoleforældre, når forældre forventes at tage mere ansvar for, at deres børn bliver ’gode skoleelever’. Familieklassen anskues som en af skolens nye involveringsbestræbelser af forældre, som kan forstås i sammenhæng med politiske dagordener om inklusion og styrkelse af forældreansvaret. På baggrund af etnografisk feltarbejde belyser artiklen deltagelse i familieklassen ud fra et forældreperspektiv. Sociologen Dorothy Smiths begreb om arbejde anvendes til at vise, hvordan deltagelse i familieklassen bliver et omfattende arbejde, som griber ind i familielivet. Igennem blikket på forældres arbejde viser artiklen, at forældre skal kunne balancere mellem flere forskellige hensyn i samarbejdet. Desuden peger den på, at det kan være vanskeligt for forældre at forhandle andre problemforståelser frem end den individualiserede problemforståelse, som familieklassen ud fra et målskema strukturerer sin praksis efter
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer7
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind15
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)53-61
    Antal sider8
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 15 dec. 2015

    Bibliografisk note

    TEMA: INSTITUTION OG FAMILIE. INTENSIVERET SAMARBEJDE OG FORSKYDNINGER AF ANSVAR

    Emneord

    • skole-hjem samarbejde
    • forældreperspektiv
    • institutionel etnografi

    Citer dette

    @article{07167f1af41d42f6ba12a9e70983475e,
    title = "Mellem m{\aa}lskemaer, opbakning og tvivl: for{\ae}ldres arbejde i og med familieklassen",
    abstract = "Artiklen zoomer ind p{\aa} familieklassen, som er et nyt undervisningstilbud til b{\o}rn og for{\ae}ldre og s{\ae}tter fokus p{\aa} for{\ae}ldres arbejde med at v{\ae}re og blive skolefor{\ae}ldre, n{\aa}r for{\ae}ldre forventes at tage mere ansvar for, at deres b{\o}rn bliver ’gode skoleelever’. Familieklassen anskues som en af skolens nye involveringsbestr{\ae}belser af for{\ae}ldre, som kan forst{\aa}s i sammenh{\ae}ng med politiske dagordener om inklusion og styrkelse af for{\ae}ldreansvaret. P{\aa} baggrund af etnografisk feltarbejde belyser artiklen deltagelse i familieklassen ud fra et for{\ae}ldreperspektiv. Sociologen Dorothy Smiths begreb om arbejde anvendes til at vise, hvordan deltagelse i familieklassen bliver et omfattende arbejde, som griber ind i familielivet. Igennem blikket p{\aa} for{\ae}ldres arbejde viser artiklen, at for{\ae}ldre skal kunne balancere mellem flere forskellige hensyn i samarbejdet. Desuden peger den p{\aa}, at det kan v{\ae}re vanskeligt for for{\ae}ldre at forhandle andre problemforst{\aa}elser frem end den individualiserede problemforst{\aa}else, som familieklassen ud fra et m{\aa}lskema strukturerer sin praksis efter",
    keywords = "skole-hjem samarbejde, for{\ae}ldreperspektiv, institutionel etnografi",
    author = "Jimmy Krab",
    note = "TEMA: INSTITUTION OG FAMILIE. INTENSIVERET SAMARBEJDE OG FORSKYDNINGER AF ANSVAR",
    year = "2015",
    month = "12",
    day = "15",
    language = "Dansk",
    volume = "15",
    pages = "53--61",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "4",

    }

    Mellem målskemaer, opbakning og tvivl : forældres arbejde i og med familieklassen. / Krab, Jimmy.

    I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 15, Nr. 4, 7, 15.12.2015, s. 53-61 .

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Mellem målskemaer, opbakning og tvivl

    T2 - forældres arbejde i og med familieklassen

    AU - Krab, Jimmy

    N1 - TEMA: INSTITUTION OG FAMILIE. INTENSIVERET SAMARBEJDE OG FORSKYDNINGER AF ANSVAR

    PY - 2015/12/15

    Y1 - 2015/12/15

    N2 - Artiklen zoomer ind på familieklassen, som er et nyt undervisningstilbud til børn og forældre og sætter fokus på forældres arbejde med at være og blive skoleforældre, når forældre forventes at tage mere ansvar for, at deres børn bliver ’gode skoleelever’. Familieklassen anskues som en af skolens nye involveringsbestræbelser af forældre, som kan forstås i sammenhæng med politiske dagordener om inklusion og styrkelse af forældreansvaret. På baggrund af etnografisk feltarbejde belyser artiklen deltagelse i familieklassen ud fra et forældreperspektiv. Sociologen Dorothy Smiths begreb om arbejde anvendes til at vise, hvordan deltagelse i familieklassen bliver et omfattende arbejde, som griber ind i familielivet. Igennem blikket på forældres arbejde viser artiklen, at forældre skal kunne balancere mellem flere forskellige hensyn i samarbejdet. Desuden peger den på, at det kan være vanskeligt for forældre at forhandle andre problemforståelser frem end den individualiserede problemforståelse, som familieklassen ud fra et målskema strukturerer sin praksis efter

    AB - Artiklen zoomer ind på familieklassen, som er et nyt undervisningstilbud til børn og forældre og sætter fokus på forældres arbejde med at være og blive skoleforældre, når forældre forventes at tage mere ansvar for, at deres børn bliver ’gode skoleelever’. Familieklassen anskues som en af skolens nye involveringsbestræbelser af forældre, som kan forstås i sammenhæng med politiske dagordener om inklusion og styrkelse af forældreansvaret. På baggrund af etnografisk feltarbejde belyser artiklen deltagelse i familieklassen ud fra et forældreperspektiv. Sociologen Dorothy Smiths begreb om arbejde anvendes til at vise, hvordan deltagelse i familieklassen bliver et omfattende arbejde, som griber ind i familielivet. Igennem blikket på forældres arbejde viser artiklen, at forældre skal kunne balancere mellem flere forskellige hensyn i samarbejdet. Desuden peger den på, at det kan være vanskeligt for forældre at forhandle andre problemforståelser frem end den individualiserede problemforståelse, som familieklassen ud fra et målskema strukturerer sin praksis efter

    KW - skole-hjem samarbejde

    KW - forældreperspektiv

    KW - institutionel etnografi

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 15

    SP - 53

    EP - 61

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 4

    M1 - 7

    ER -