Projekter pr. år
Abstract
Artiklen zoomer ind på familieklassen, som er et nyt undervisningstilbud til børn og forældre og sætter fokus på forældres arbejde med at være og blive skoleforældre, når forældre forventes at tage mere ansvar for, at deres børn bliver ’gode skoleelever’. Familieklassen anskues som en af skolens nye involveringsbestræbelser af forældre, som kan forstås i sammenhæng med politiske dagordener om inklusion og styrkelse af forældreansvaret. På baggrund af etnografisk feltarbejde belyser artiklen deltagelse i familieklassen ud fra et forældreperspektiv. Sociologen Dorothy Smiths begreb om arbejde anvendes til at vise, hvordan deltagelse i familieklassen bliver et omfattende arbejde, som griber ind i familielivet. Igennem blikket på forældres arbejde viser artiklen, at forældre skal kunne balancere mellem flere forskellige hensyn i samarbejdet. Desuden peger den på, at det kan være vanskeligt for forældre at forhandle andre problemforståelser frem end den individualiserede problemforståelse, som familieklassen ud fra et målskema strukturerer sin praksis efter
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 7 |
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 53-61 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 15 dec. 2015 |
Bibliografisk note
TEMA: INSTITUTION OG FAMILIE. INTENSIVERET SAMARBEJDE OG FORSKYDNINGER AF ANSVAREmneord
- skole-hjem samarbejde
- forældreperspektiv
- institutionel etnografi
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Det inkluderende skole-hjem samarbejde? Belyst fra et forældreperspektiv
Krab, J. (Projektdeltager)
03/02/2014 → 31/01/2017
Projekter: Projekt › Forskning