Mellem målskemaer, opbakning og tvivl: forældres arbejde i og med familieklassen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen zoomer ind på familieklassen, som er et nyt undervisningstilbud til børn og forældre og sætter fokus på forældres arbejde med at være og blive skoleforældre, når forældre forventes at tage mere ansvar for, at deres børn bliver ’gode skoleelever’. Familieklassen anskues som en af skolens nye involveringsbestræbelser af forældre, som kan forstås i sammenhæng med politiske dagordener om inklusion og styrkelse af forældreansvaret. På baggrund af etnografisk feltarbejde belyser artiklen deltagelse i familieklassen ud fra et forældreperspektiv. Sociologen Dorothy Smiths begreb om arbejde anvendes til at vise, hvordan deltagelse i familieklassen bliver et omfattende arbejde, som griber ind i familielivet. Igennem blikket på forældres arbejde viser artiklen, at forældre skal kunne balancere mellem flere forskellige hensyn i samarbejdet. Desuden peger den på, at det kan være vanskeligt for forældre at forhandle andre problemforståelser frem end den individualiserede problemforståelse, som familieklassen ud fra et målskema strukturerer sin praksis efter
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer7
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind15
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)53-61
    Antal sider8
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 15 dec. 2015

    Bibliografisk note

    TEMA: INSTITUTION OG FAMILIE. INTENSIVERET SAMARBEJDE OG FORSKYDNINGER AF ANSVAR

    Emneord

    • skole-hjem samarbejde
    • forældreperspektiv
    • institutionel etnografi

    Projekter

    Det inkluderende skole-hjem samarbejde? Belyst fra et forældreperspektiv

    Krab, J.

    03/02/201431/01/2017

    Projekter: ProjektForskning

    Citer dette