Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea

Ulla Ambrosius Madsen, Karen Valentin

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Resumé

    Formålet med denne artikel er at diskutere skolens betydning i spændingsfeltet mellem på den ene side lokalt forankrede praksisser og på den anden side globale standardiseringer af uddannelse og skolegang. Det er bl.a. gennem uddannelse, som det formuleres politisk og praktiseres pædagogisk i forskellige former for internationale udviklings- og støtteprogrammer, at vestlige forestillinger om undervisning, læring og dannelse bevæger sig ind i uddannelsessystemer i Syd og som følge heraf også idéer om det 'uddannede menneske'. Artiklen beskæftiger sig med, hvordan denne vandring af vestligt funderede forestillinger om uddannelse og det uddannede menneske påvirker børn og unge i lande i 3. verden,  der er involveret i udviklingsbistand. Centralt i denne proces er også internationale politiske tiltag, der handler om børns og unges rettigheder. Eksemplerne er hentet fra Nepal og Eritrea, lande der er og har været omfattet af dansk uddannelsesbistand. Med udgangspunkt i etnografiske klasserumsstudier i Kathmandu og Asmara illustrerer artiklen, hvorledes historiske og samfundsmæssige processer griber ind i og bliver bestemmende for børn og unges liv i konkrete lokale kontekster.
    OriginalsprogDansk
    TitelUddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk
    RedaktørerLene Timm
    Antal sider18
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagUddannelsesnetværket
    Publikationsdato2007
    Sider147-165
    ISBN (Trykt)978-87-87804-29-8
    StatusUdgivet - 2007

    Citer dette

    Madsen, U. A., & Valentin, K. (2007). Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea. I L. Timm (red.), Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk (s. 147-165). København: Uddannelsesnetværket.
    Madsen, Ulla Ambrosius ; Valentin, Karen. / Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea. Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk. red. / Lene Timm. København : Uddannelsesnetværket, 2007. s. 147-165
    @inbook{b7525840cd7f11dcaf2a000ea68e967b,
    title = "Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea",
    abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at diskutere skolens betydning i sp{\ae}ndingsfeltet mellem p{\aa} den ene side lokalt forankrede praksisser og p{\aa} den anden side globale standardiseringer af uddannelse og skolegang. Det er bl.a. gennem uddannelse, som det formuleres politisk og praktiseres p{\ae}dagogisk i forskellige former for internationale udviklings- og st{\o}tteprogrammer, at vestlige forestillinger om undervisning, l{\ae}ring og dannelse bev{\ae}ger sig ind i uddannelsessystemer i Syd og som f{\o}lge heraf ogs{\aa} id{\'e}er om det 'uddannede menneske'. Artiklen besk{\ae}ftiger sig med, hvordan denne vandring af vestligt funderede forestillinger om uddannelse og det uddannede menneske p{\aa}virker b{\o}rn og unge i lande i 3. verden,  der er involveret i udviklingsbistand. Centralt i denne proces er ogs{\aa} internationale politiske tiltag, der handler om b{\o}rns og unges rettigheder. Eksemplerne er hentet fra Nepal og Eritrea, lande der er og har v{\ae}ret omfattet af dansk uddannelsesbistand. Med udgangspunkt i etnografiske klasserumsstudier i Kathmandu og Asmara illustrerer artiklen, hvorledes historiske og samfundsm{\ae}ssige processer griber ind i og bliver bestemmende for b{\o}rn og unges liv i konkrete lokale kontekster.",
    author = "Madsen, {Ulla Ambrosius} and Karen Valentin",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-87804-29-8",
    pages = "147--165",
    editor = "Lene Timm",
    booktitle = "Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netv{\ae}rk",
    publisher = "Uddannelsesnetv{\ae}rket",
    address = "Danmark",

    }

    Madsen, UA & Valentin, K 2007, Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea. i L Timm (red.), Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk. Uddannelsesnetværket, København, s. 147-165.

    Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea. / Madsen, Ulla Ambrosius; Valentin, Karen.

    Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk. red. / Lene Timm. København : Uddannelsesnetværket, 2007. s. 147-165.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    TY - CHAP

    T1 - Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea

    AU - Madsen, Ulla Ambrosius

    AU - Valentin, Karen

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Formålet med denne artikel er at diskutere skolens betydning i spændingsfeltet mellem på den ene side lokalt forankrede praksisser og på den anden side globale standardiseringer af uddannelse og skolegang. Det er bl.a. gennem uddannelse, som det formuleres politisk og praktiseres pædagogisk i forskellige former for internationale udviklings- og støtteprogrammer, at vestlige forestillinger om undervisning, læring og dannelse bevæger sig ind i uddannelsessystemer i Syd og som følge heraf også idéer om det 'uddannede menneske'. Artiklen beskæftiger sig med, hvordan denne vandring af vestligt funderede forestillinger om uddannelse og det uddannede menneske påvirker børn og unge i lande i 3. verden,  der er involveret i udviklingsbistand. Centralt i denne proces er også internationale politiske tiltag, der handler om børns og unges rettigheder. Eksemplerne er hentet fra Nepal og Eritrea, lande der er og har været omfattet af dansk uddannelsesbistand. Med udgangspunkt i etnografiske klasserumsstudier i Kathmandu og Asmara illustrerer artiklen, hvorledes historiske og samfundsmæssige processer griber ind i og bliver bestemmende for børn og unges liv i konkrete lokale kontekster.

    AB - Formålet med denne artikel er at diskutere skolens betydning i spændingsfeltet mellem på den ene side lokalt forankrede praksisser og på den anden side globale standardiseringer af uddannelse og skolegang. Det er bl.a. gennem uddannelse, som det formuleres politisk og praktiseres pædagogisk i forskellige former for internationale udviklings- og støtteprogrammer, at vestlige forestillinger om undervisning, læring og dannelse bevæger sig ind i uddannelsessystemer i Syd og som følge heraf også idéer om det 'uddannede menneske'. Artiklen beskæftiger sig med, hvordan denne vandring af vestligt funderede forestillinger om uddannelse og det uddannede menneske påvirker børn og unge i lande i 3. verden,  der er involveret i udviklingsbistand. Centralt i denne proces er også internationale politiske tiltag, der handler om børns og unges rettigheder. Eksemplerne er hentet fra Nepal og Eritrea, lande der er og har været omfattet af dansk uddannelsesbistand. Med udgangspunkt i etnografiske klasserumsstudier i Kathmandu og Asmara illustrerer artiklen, hvorledes historiske og samfundsmæssige processer griber ind i og bliver bestemmende for børn og unges liv i konkrete lokale kontekster.

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-87804-29-8

    SP - 147

    EP - 165

    BT - Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk

    A2 - Timm, Lene

    PB - Uddannelsesnetværket

    CY - København

    ER -

    Madsen UA, Valentin K. Mellem Globale Projekter og Lokale Virkeligheder - Uddannelse i Nepal og Eritrea. I Timm L, red., Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk. København: Uddannelsesnetværket. 2007. s. 147-165