Medieret Vejledning af Problemorienteret Projektarbejde

Udfordringer for Vejledning i Problemformuleringsfasen

Pernille Bjørn

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Denne artikel ser nærmere på de ændrede betingelser og nye udfordringer, en vejleder af problemorienteret projektarbejde står over for i forbindelse med IKT-medieret vejledning af projektgrupper med geografisk adskilte deltagere. Artiklen anvender empiri om en vejleders situation i forhold til vejledning i problemformuleringsfasen af tre projektgrupper på masteruddannelsen i IKT & Læring, indsamlet i foråret 2002. Målet er at udforske særlige udfordringer og betingelser ved medieret vejledning for at forstå, hvilke betingelser der danner grundlag for medieret vejledning samt at forstå, hvordan vejlederen oplever medieret vejledning. I artiklen bliver en vejleders fortolkninger og meningsdannelser over egne handlinger analyseret og tre eksempler på særlige udfordringer oplevet af vejlederen i forbindelse med skriftlig asynkron vejledning af tre konkrete projektgrupper bliver præsenteret. Artiklen identificerer den største udfordring for både produkt- og procesvejledning som det at konstruere, kommunikere og fortolke kontekstuel information signifikant for selve vejledningssituationen, en udfordring der kom til udtryk på forskellige måder i de tre grupper.
Udgivelsesdato: August
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse
Vol/bind9
ISSN1603-5518
StatusUdgivet - 2006

Citer dette

@article{1a2de1c052be11dba4bc000ea68e967b,
title = "Medieret Vejledning af Problemorienteret Projektarbejde: Udfordringer for Vejledning i Problemformuleringsfasen",
abstract = "Denne artikel ser n{\ae}rmere p{\aa} de {\ae}ndrede betingelser og nye udfordringer, en vejleder af problemorienteret projektarbejde st{\aa}r over for i forbindelse med IKT-medieret vejledning af projektgrupper med geografisk adskilte deltagere. Artiklen anvender empiri om en vejleders situation i forhold til vejledning i problemformuleringsfasen af tre projektgrupper p{\aa} masteruddannelsen i IKT & L{\ae}ring, indsamlet i for{\aa}ret 2002. M{\aa}let er at udforske s{\ae}rlige udfordringer og betingelser ved medieret vejledning for at forst{\aa}, hvilke betingelser der danner grundlag for medieret vejledning samt at forst{\aa}, hvordan vejlederen oplever medieret vejledning. I artiklen bliver en vejleders fortolkninger og meningsdannelser over egne handlinger analyseret og tre eksempler p{\aa} s{\ae}rlige udfordringer oplevet af vejlederen i forbindelse med skriftlig asynkron vejledning af tre konkrete projektgrupper bliver pr{\ae}senteret. Artiklen identificerer den st{\o}rste udfordring for b{\aa}de produkt- og procesvejledning som det at konstruere, kommunikere og fortolke kontekstuel information signifikant for selve vejledningssituationen, en udfordring der kom til udtryk p{\aa} forskellige m{\aa}der i de tre grupper. Udgivelsesdato: August",
author = "Pernille Bj{\o}rn",
year = "2006",
language = "Dansk",
volume = "9",
journal = "Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse",
issn = "1603-5518",
publisher = "Universiteternes efter- og videreuddannelse",

}

Medieret Vejledning af Problemorienteret Projektarbejde : Udfordringer for Vejledning i Problemformuleringsfasen. / Bjørn, Pernille.

I: Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse, Bind 9, 2006.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Medieret Vejledning af Problemorienteret Projektarbejde

T2 - Udfordringer for Vejledning i Problemformuleringsfasen

AU - Bjørn, Pernille

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Denne artikel ser nærmere på de ændrede betingelser og nye udfordringer, en vejleder af problemorienteret projektarbejde står over for i forbindelse med IKT-medieret vejledning af projektgrupper med geografisk adskilte deltagere. Artiklen anvender empiri om en vejleders situation i forhold til vejledning i problemformuleringsfasen af tre projektgrupper på masteruddannelsen i IKT & Læring, indsamlet i foråret 2002. Målet er at udforske særlige udfordringer og betingelser ved medieret vejledning for at forstå, hvilke betingelser der danner grundlag for medieret vejledning samt at forstå, hvordan vejlederen oplever medieret vejledning. I artiklen bliver en vejleders fortolkninger og meningsdannelser over egne handlinger analyseret og tre eksempler på særlige udfordringer oplevet af vejlederen i forbindelse med skriftlig asynkron vejledning af tre konkrete projektgrupper bliver præsenteret. Artiklen identificerer den største udfordring for både produkt- og procesvejledning som det at konstruere, kommunikere og fortolke kontekstuel information signifikant for selve vejledningssituationen, en udfordring der kom til udtryk på forskellige måder i de tre grupper. Udgivelsesdato: August

AB - Denne artikel ser nærmere på de ændrede betingelser og nye udfordringer, en vejleder af problemorienteret projektarbejde står over for i forbindelse med IKT-medieret vejledning af projektgrupper med geografisk adskilte deltagere. Artiklen anvender empiri om en vejleders situation i forhold til vejledning i problemformuleringsfasen af tre projektgrupper på masteruddannelsen i IKT & Læring, indsamlet i foråret 2002. Målet er at udforske særlige udfordringer og betingelser ved medieret vejledning for at forstå, hvilke betingelser der danner grundlag for medieret vejledning samt at forstå, hvordan vejlederen oplever medieret vejledning. I artiklen bliver en vejleders fortolkninger og meningsdannelser over egne handlinger analyseret og tre eksempler på særlige udfordringer oplevet af vejlederen i forbindelse med skriftlig asynkron vejledning af tre konkrete projektgrupper bliver præsenteret. Artiklen identificerer den største udfordring for både produkt- og procesvejledning som det at konstruere, kommunikere og fortolke kontekstuel information signifikant for selve vejledningssituationen, en udfordring der kom til udtryk på forskellige måder i de tre grupper. Udgivelsesdato: August

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 9

JO - Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse

JF - Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse

SN - 1603-5518

ER -