Matematisk modellering som didaktisk teori

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    Resumé

    Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.
    OriginalsprogDansk
    TitelFagdidaktik - mellem fag og didaktik : En konferencerapport
    Antal sider30
    ForlagSyddansk Universitet
    Publikationsdato2005
    Sider13-32
    ISBN (Trykt)87-7938-058-1
    StatusUdgivet - 2005
    BegivenhedFagdidaktik - mellem fag og didaktik - Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Danmark
    Varighed: 3 apr. 20183 apr. 2018

    Konference

    KonferenceFagdidaktik - mellem fag og didaktik
    LandDanmark
    ByDansk Institut for Gymnasiepædagogik
    Periode03/04/201803/04/2018
    NavnGymnasiepædagogik
    Nummer55
    ISSN1399-6096

    Citer dette

    Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. I Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport (s. 13-32). Syddansk Universitet. Gymnasiepædagogik, Nr. 55
    Blomhøj, Morten. / Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet, 2005. s. 13-32 (Gymnasiepædagogik; Nr. 55).
    @inproceedings{b506460052bf11dba4bc000ea68e967b,
    title = "Matematisk modellering som didaktisk teori",
    abstract = "Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste {\aa}rtier udviklet sig til en selvst{\ae}ndig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenh{\ae}ngende teorier om matematik¬undervisning og -l{\ae}ring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel p{\aa} udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forst{\aa} ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forst{\aa}, gennemf{\o}re og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de s{\ae}rlige samfundsm{\ae}ssige, undervisningsm{\ae}ssige og l{\ae}ringsm{\ae}ssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at g{\o}re anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til l{\ae}seplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, s{\aa} udvikling af didaktisk teori inden for dette omr{\aa}de er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis p{\aa} det gymnasiale niveau.",
    author = "Morten Blomh{\o}j",
    year = "2005",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7938-058-1",
    pages = "13--32",
    booktitle = "Fagdidaktik - mellem fag og didaktik",
    publisher = "Syddansk Universitet",
    address = "Danmark",

    }

    Blomhøj, M 2005, Matematisk modellering som didaktisk teori. i Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet, Gymnasiepædagogik, nr. 55, s. 13-32, Fagdidaktik - mellem fag og didaktik, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Danmark, 03/04/2018.

    Matematisk modellering som didaktisk teori. / Blomhøj, Morten.

    Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet, 2005. s. 13-32 (Gymnasiepædagogik; Nr. 55).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    TY - GEN

    T1 - Matematisk modellering som didaktisk teori

    AU - Blomhøj, Morten

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.

    AB - Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.

    M3 - Konferencebidrag i proceedings

    SN - 87-7938-058-1

    SP - 13

    EP - 32

    BT - Fagdidaktik - mellem fag og didaktik

    PB - Syddansk Universitet

    ER -

    Blomhøj M. Matematisk modellering som didaktisk teori. I Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet. 2005. s. 13-32. (Gymnasiepædagogik; Nr. 55).