Matematisk modellering som didaktisk teori

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    Abstract

    Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.
    OriginalsprogDansk
    TitelFagdidaktik - mellem fag og didaktik : En konferencerapport
    Antal sider30
    ForlagSyddansk Universitet
    Publikationsdato2005
    Sider13-32
    ISBN (Trykt)87-7938-058-1
    StatusUdgivet - 2005
    BegivenhedFagdidaktik - mellem fag og didaktik - Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Danmark
    Varighed: 3 apr. 20183 apr. 2018

    Konference

    KonferenceFagdidaktik - mellem fag og didaktik
    LandDanmark
    ByDansk Institut for Gymnasiepædagogik
    Periode03/04/201803/04/2018
    NavnGymnasiepædagogik
    Nummer55
    ISSN1399-6096

    Citer dette