Mangler - ressourcer - erfaring

Erfaringspædagogik for etniske minoritetsunge i erhvervsuddannelse

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Stort frafald og lavt niveau hos etniske minoritetselever i erhvervsuddannelserne er problemer som forsøges løst gennem en lang række pædagogiske udviklingsprojekter. Der udvises både kreativitet og engagement i bestræbelserne på at finde "værktøjer" der kan hjælpe eleverne til at forblive i og gennemføre en uddannelse, således at de kan få adgang til arbejdsmarkedet, men spørgsmålet er hvad det er for nogle forståelser om læring og integration der liugger bag projekterne: Overskrider de eller kommer de til at reproducere de problemer i uddannelsessystemet som frafaldet og de faglige resultater er et symptom på? I artiklen problematiseres både den mangel-tilgang til elevernes forudsætninger der er udbredt i projekterne, og det ressource-tilgang der bliver set som dens modsætning. Heroverfor argumenteres for udviklingen af en erfaringsbaseret kritisk pædagogik til udvikling af en læringskultur der giver eleverne agency eller handlemuligheder
    Udgivelsesdato: December
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)48-55
    Antal sider8
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 2008

    Emneord

    • Etniske minoritetselever
    • Erhvervsuddannelse
    • Kritisk pædagogik

    Citer dette

    @article{dc8d7ec0e3b111dda5ae000ea68e967b,
    title = "Mangler - ressourcer - erfaring: Erfaringsp{\ae}dagogik for etniske minoritetsunge i erhvervsuddannelse",
    abstract = "Stort frafald og lavt niveau hos etniske minoritetselever i erhvervsuddannelserne er problemer som fors{\o}ges l{\o}st gennem en lang r{\ae}kke p{\ae}dagogiske udviklingsprojekter. Der udvises b{\aa}de kreativitet og engagement i bestr{\ae}belserne p{\aa} at finde {"}v{\ae}rkt{\o}jer{"} der kan hj{\ae}lpe eleverne til at forblive i og gennemf{\o}re en uddannelse, s{\aa}ledes at de kan f{\aa} adgang til arbejdsmarkedet, men sp{\o}rgsm{\aa}let er hvad det er for nogle forst{\aa}elser om l{\ae}ring og integration der liugger bag projekterne: Overskrider de eller kommer de til at reproducere de problemer i uddannelsessystemet som frafaldet og de faglige resultater er et symptom p{\aa}? I artiklen problematiseres b{\aa}de den mangel-tilgang til elevernes foruds{\ae}tninger der er udbredt i projekterne, og det ressource-tilgang der bliver set som dens mods{\ae}tning. Heroverfor argumenteres for udviklingen af en erfaringsbaseret kritisk p{\ae}dagogik til udvikling af en l{\ae}ringskultur der giver eleverne agency eller handlemuligheder Udgivelsesdato: December",
    keywords = "Etniske minoritetselever, Erhvervsuddannelse, Kritisk p{\ae}dagogik, Ethnic minority students, Vocational Education, Critical pedagogy",
    author = "Pedersen, {Michael Svendsen}",
    year = "2008",
    language = "Dansk",
    pages = "48--55",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "4",

    }

    Mangler - ressourcer - erfaring : Erfaringspædagogik for etniske minoritetsunge i erhvervsuddannelse. / Pedersen, Michael Svendsen.

    I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Nr. 4, 2008, s. 48-55.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Mangler - ressourcer - erfaring

    T2 - Erfaringspædagogik for etniske minoritetsunge i erhvervsuddannelse

    AU - Pedersen, Michael Svendsen

    PY - 2008

    Y1 - 2008

    N2 - Stort frafald og lavt niveau hos etniske minoritetselever i erhvervsuddannelserne er problemer som forsøges løst gennem en lang række pædagogiske udviklingsprojekter. Der udvises både kreativitet og engagement i bestræbelserne på at finde "værktøjer" der kan hjælpe eleverne til at forblive i og gennemføre en uddannelse, således at de kan få adgang til arbejdsmarkedet, men spørgsmålet er hvad det er for nogle forståelser om læring og integration der liugger bag projekterne: Overskrider de eller kommer de til at reproducere de problemer i uddannelsessystemet som frafaldet og de faglige resultater er et symptom på? I artiklen problematiseres både den mangel-tilgang til elevernes forudsætninger der er udbredt i projekterne, og det ressource-tilgang der bliver set som dens modsætning. Heroverfor argumenteres for udviklingen af en erfaringsbaseret kritisk pædagogik til udvikling af en læringskultur der giver eleverne agency eller handlemuligheder Udgivelsesdato: December

    AB - Stort frafald og lavt niveau hos etniske minoritetselever i erhvervsuddannelserne er problemer som forsøges løst gennem en lang række pædagogiske udviklingsprojekter. Der udvises både kreativitet og engagement i bestræbelserne på at finde "værktøjer" der kan hjælpe eleverne til at forblive i og gennemføre en uddannelse, således at de kan få adgang til arbejdsmarkedet, men spørgsmålet er hvad det er for nogle forståelser om læring og integration der liugger bag projekterne: Overskrider de eller kommer de til at reproducere de problemer i uddannelsessystemet som frafaldet og de faglige resultater er et symptom på? I artiklen problematiseres både den mangel-tilgang til elevernes forudsætninger der er udbredt i projekterne, og det ressource-tilgang der bliver set som dens modsætning. Heroverfor argumenteres for udviklingen af en erfaringsbaseret kritisk pædagogik til udvikling af en læringskultur der giver eleverne agency eller handlemuligheder Udgivelsesdato: December

    KW - Etniske minoritetselever

    KW - Erhvervsuddannelse

    KW - Kritisk pædagogik

    KW - Ethnic minority students

    KW - Vocational Education

    KW - Critical pedagogy

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 48

    EP - 55

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 4

    ER -