Abstract
Stort frafald og lavt niveau hos etniske minoritetselever i erhvervsuddannelserne er problemer som forsøges løst gennem en lang række pædagogiske udviklingsprojekter. Der udvises både kreativitet og engagement i bestræbelserne på at finde "værktøjer" der kan hjælpe eleverne til at forblive i og gennemføre en uddannelse, således at de kan få adgang til arbejdsmarkedet, men spørgsmålet er hvad det er for nogle forståelser om læring og integration der liugger bag projekterne: Overskrider de eller kommer de til at reproducere de problemer i uddannelsessystemet som frafaldet og de faglige resultater er et symptom på? I artiklen problematiseres både den mangel-tilgang til elevernes forudsætninger der er udbredt i projekterne, og det ressource-tilgang der bliver set som dens modsætning. Heroverfor argumenteres for udviklingen af en erfaringsbaseret kritisk pædagogik til udvikling af en læringskultur der giver eleverne agency eller handlemuligheder
Udgivelsesdato: December
Udgivelsesdato: December
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk pædagogisk tidsskrift |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 48-55 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- Etniske minoritetselever
- Erhvervsuddannelse
- Kritisk pædagogik