Resumé
Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Humaniora |
Udgave nummer | 2005/1 |
Sider (fra-til) | 16-19 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 0903-2401 |
Status | Udgivet - 2005 |
Udgivet eksternt | Ja |
Citer dette
}
Man må være lærd. / Münster-Swendsen, Mia.
I: Humaniora, Nr. 2005/1, 2005, s. 16-19.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
TY - JOUR
T1 - Man må være lærd
AU - Münster-Swendsen, Mia
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.
AB - Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 16
EP - 19
JO - Humaniora
JF - Humaniora
SN - 0903-2401
IS - 2005/1
ER -