Man må være lærd

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

 

Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et  sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.

OriginalsprogDansk
TidsskriftHumaniora
Udgave nummer2005/1
Sider (fra-til)16-19
Antal sider3
ISSN0903-2401
StatusUdgivet - 2005
Udgivet eksterntJa

Citer dette

Münster-Swendsen, Mia. / Man må være lærd. I: Humaniora. 2005 ; Nr. 2005/1. s. 16-19.
@article{6842eccbe91d4deeb0fc3017fb71ea9d,
title = "Man m{\aa} v{\ae}re l{\ae}rd",
abstract = " Det er n{\ae}rmest en klich{\'e}, at fremh{\ae}ve den tidlige middelalder som en periode pr{\ae}get af et  sammenbrud af en lang r{\ae}kke sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der n{\ae}ppe tvivl om at Europa undergik en lang r{\ae}kke kriser i {\aa}rhundrederne op til {\aa}rtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor h{\o}jt p{\aa} dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen fors{\o}ger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der pr{\ae}gede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.",
author = "Mia M{\"u}nster-Swendsen",
year = "2005",
language = "Dansk",
pages = "16--19",
journal = "Humaniora",
issn = "0903-2401",
number = "2005/1",

}

Münster-Swendsen, M 2005, 'Man må være lærd', Humaniora, nr. 2005/1, s. 16-19.

Man må være lærd. / Münster-Swendsen, Mia.

I: Humaniora, Nr. 2005/1, 2005, s. 16-19.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Man må være lærd

AU - Münster-Swendsen, Mia

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 -  Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et  sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.

AB -  Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et  sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 16

EP - 19

JO - Humaniora

JF - Humaniora

SN - 0903-2401

IS - 2005/1

ER -