Abstract
Igennem de sidste 10 år har begrebet Behavioural Insights (dansk: Adfærdsindsigter) etableret sig globalt som en populær tilgang i politisk styring, offentlige organisationer og private virksomheder. Tilgangen er tæt forbundet med begrebet ’nudging’, men i Danmark er begrebet ’Adfærdsdesign’ også dukket op. Adfærdsdesign ligger nemlig godt på tungen og foretrækkes tilsyneladende derfor af selvudnævnte ’adfærdsdesignere’ og ’adfærdskonsulenter’ fremfor Adfærdsindsigter og nudging – hvis de da efterhånden overhovedet kender til de to sidstnævnte. Men denne præference for begreber er dog ikke så uskyldig som den fremstår, da begrebet ’adfærdsdesign’ også benyttes til at skjule en hemmelighed, som ikke alle er er interesserede i skal opdages. Denne artikel dykker dybere ned i "Adfærdsdesign" med det formål at afdække de underliggende intentioner og konsekvenser af disse tilgange til adfærdspåvirkning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Magasinet Adfærd |
Udgave nummer | vinter |
Sider (fra-til) | 3-13 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 2794-5480 |
Status | Udgivet - 18 jan. 2024 |
Emneord
- Adfærdsdesign
- Adfærdsvidenskab
- Adfærdsindsigter
- Dual proces teori