Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Resumé

Livslang læring er en enkel og slagfærdig betegnelse for det forhold at borgere – små som store – i det moderne samfund skal lære fra vugge til grav. I fokus for livslang læring stod oprindeligt voksenuddannelse og efteruddannelse, som dækker folkeoplysning, den almene voksen- og efteruddannelse og den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse. Men igennem årtierne er fænomenets vingefang øget betydeligt. Livslang læring var en betegnelse for det sen-industrialiserede og videnssamfundets stigende behov for i et livslangt perspektiv at ’optimere’ og viderekvalificere befolkningens kompetencer og viden. En (grund)uddannelse i dets mange facetter var ikke længere et tilstrækkeligt kompetence-grundlag for lønarbejderne i et moderne samfund, som har et stærkt behov for teknologisk, økonomisk, produktiv og social innovation. Viden og kompetencer er ikke længere statiske og langtidsholdbare faglige fænomener som en gang for alle kan tilegnes – og som holder i en generation. Men skal tværtom fornyes, videreudvikles og indgå i konstellationer med ny viden og nye praksisformer.
OriginalsprogDansk
TitelHumaniora i Verden
RedaktørerMikkel Bille, Anders Engberg-Petersen, Karen Gram-Skjoldager
ForlagAarhus Universitetsforlag
StatusAccepteret/In press - 2019

Citer dette

Lundgaard Andersen, L. (Accepteret/In press). Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige? I M. Bille, A. Engberg-Petersen, & K. Gram-Skjoldager (red.), Humaniora i Verden Aarhus Universitetsforlag.
Lundgaard Andersen, Linda. / Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige?. Humaniora i Verden. red. / Mikkel Bille ; Anders Engberg-Petersen ; Karen Gram-Skjoldager. Aarhus Universitetsforlag, 2019.
@inbook{a5c067ec6bfb4ea8975175cd87b47128,
title = "Livslang l{\ae}ring. Hvorfor skal vi alle v{\ae}re s{\aa} dygtige?",
abstract = "Livslang l{\ae}ring er en enkel og slagf{\ae}rdig betegnelse for det forhold at borgere – sm{\aa} som store – i det moderne samfund skal l{\ae}re fra vugge til grav. I fokus for livslang l{\ae}ring stod oprindeligt voksenuddannelse og efteruddannelse, som d{\ae}kker folkeoplysning, den almene voksen- og efteruddannelse og den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse. Men igennem {\aa}rtierne er f{\ae}nomenets vingefang {\o}get betydeligt. Livslang l{\ae}ring var en betegnelse for det sen-industrialiserede og videnssamfundets stigende behov for i et livslangt perspektiv at ’optimere’ og viderekvalificere befolkningens kompetencer og viden. En (grund)uddannelse i dets mange facetter var ikke l{\ae}ngere et tilstr{\ae}kkeligt kompetence-grundlag for l{\o}narbejderne i et moderne samfund, som har et st{\ae}rkt behov for teknologisk, {\o}konomisk, produktiv og social innovation. Viden og kompetencer er ikke l{\ae}ngere statiske og langtidsholdbare faglige f{\ae}nomener som en gang for alle kan tilegnes – og som holder i en generation. Men skal tv{\ae}rtom fornyes, videreudvikles og indg{\aa} i konstellationer med ny viden og nye praksisformer.",
author = "{Lundgaard Andersen}, Linda",
year = "2019",
language = "Dansk",
editor = "Mikkel Bille and Anders Engberg-Petersen and Karen Gram-Skjoldager",
booktitle = "Humaniora i Verden",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",

}

Lundgaard Andersen, L 2019, Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige? i M Bille, A Engberg-Petersen & K Gram-Skjoldager (red), Humaniora i Verden. Aarhus Universitetsforlag.

Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige? / Lundgaard Andersen, Linda.

Humaniora i Verden. red. / Mikkel Bille; Anders Engberg-Petersen; Karen Gram-Skjoldager. Aarhus Universitetsforlag, 2019.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

TY - CHAP

T1 - Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige?

AU - Lundgaard Andersen, Linda

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Livslang læring er en enkel og slagfærdig betegnelse for det forhold at borgere – små som store – i det moderne samfund skal lære fra vugge til grav. I fokus for livslang læring stod oprindeligt voksenuddannelse og efteruddannelse, som dækker folkeoplysning, den almene voksen- og efteruddannelse og den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse. Men igennem årtierne er fænomenets vingefang øget betydeligt. Livslang læring var en betegnelse for det sen-industrialiserede og videnssamfundets stigende behov for i et livslangt perspektiv at ’optimere’ og viderekvalificere befolkningens kompetencer og viden. En (grund)uddannelse i dets mange facetter var ikke længere et tilstrækkeligt kompetence-grundlag for lønarbejderne i et moderne samfund, som har et stærkt behov for teknologisk, økonomisk, produktiv og social innovation. Viden og kompetencer er ikke længere statiske og langtidsholdbare faglige fænomener som en gang for alle kan tilegnes – og som holder i en generation. Men skal tværtom fornyes, videreudvikles og indgå i konstellationer med ny viden og nye praksisformer.

AB - Livslang læring er en enkel og slagfærdig betegnelse for det forhold at borgere – små som store – i det moderne samfund skal lære fra vugge til grav. I fokus for livslang læring stod oprindeligt voksenuddannelse og efteruddannelse, som dækker folkeoplysning, den almene voksen- og efteruddannelse og den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse. Men igennem årtierne er fænomenets vingefang øget betydeligt. Livslang læring var en betegnelse for det sen-industrialiserede og videnssamfundets stigende behov for i et livslangt perspektiv at ’optimere’ og viderekvalificere befolkningens kompetencer og viden. En (grund)uddannelse i dets mange facetter var ikke længere et tilstrækkeligt kompetence-grundlag for lønarbejderne i et moderne samfund, som har et stærkt behov for teknologisk, økonomisk, produktiv og social innovation. Viden og kompetencer er ikke længere statiske og langtidsholdbare faglige fænomener som en gang for alle kan tilegnes – og som holder i en generation. Men skal tværtom fornyes, videreudvikles og indgå i konstellationer med ny viden og nye praksisformer.

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Humaniora i Verden

A2 - Bille, Mikkel

A2 - Engberg-Petersen, Anders

A2 - Gram-Skjoldager, Karen

PB - Aarhus Universitetsforlag

ER -

Lundgaard Andersen L. Livslang læring. Hvorfor skal vi alle være så dygtige? I Bille M, Engberg-Petersen A, Gram-Skjoldager K, red., Humaniora i Verden. Aarhus Universitetsforlag. 2019