Abstract
Skole og arbejdsplads udgør læringsrum, der sætter bestemte rammer for elevens læring. Men hvad den enkelte elev lærer, må samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forståelse af de rammer, som skole og praktik tilbyder. Særligt i omsorgsuddannelser, hvor en væsentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det familiære rum, er den livshistoriske vinkel central.
Med to livshistoriske interviews med elever på social og sundhedshjælperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel på læring også er relevant, når man vil forstå samspillet mellem læring i skole og arbejdsliv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde |
Redaktører | Pernille Bottrup, Christian Helms Jørgensen |
Antal sider | 15 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2004 |
Sider | 117-132 |
ISBN (Trykt) | 87-7867-274-0 |
Status | Udgivet - 2004 |
Emneord
- Livshistorie
- Læringsrum
- Social- og sundhedshjælpere
- Omsorgsarbejde
- Omsorgsuddannelser