Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Skole og arbejdsplads udgør læringsrum, der sætter bestemte rammer for elevens læring. Men hvad den enkelte elev lærer, må samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forståelse af de rammer, som skole og praktik tilbyder. Særligt i omsorgsuddannelser, hvor en væsentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det familiære rum, er den livshistoriske vinkel central.

    Med to livshistoriske interviews med elever på social og sundhedshjælperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel på læring også er relevant, når man vil forstå samspillet mellem læring i skole og arbejdsliv.

    OriginalsprogDansk
    TitelLæring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde
    RedaktørerPernille Bottrup, Christian Helms Jørgensen
    Antal sider15
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Sider117-132
    ISBN (Trykt)87-7867-274-0
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • Livshistorie
    • Læringsrum
    • Social- og sundhedshjælpere
    • Omsorgsarbejde
    • Omsorgsuddannelser

    Citer dette

    Liveng, A. (2004). Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde. I P. Bottrup, & C. Helms Jørgensen (red.), Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde (s. 117-132). Roskilde Universitetsforlag.