Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Skole og arbejdsplads udgør læringsrum, der sætter bestemte rammer for elevens læring. Men hvad den enkelte elev lærer, må samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forståelse af de rammer, som skole og praktik tilbyder. Særligt i omsorgsuddannelser, hvor en væsentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det familiære rum, er den livshistoriske vinkel central.

    Med to livshistoriske interviews med elever på social og sundhedshjælperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel på læring også er relevant, når man vil forstå samspillet mellem læring i skole og arbejdsliv.

    OriginalsprogDansk
    TitelLæring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde
    RedaktørerPernille Bottrup, Christian Helms Jørgensen
    Antal sider15
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Sider117-132
    ISBN (Trykt)87-7867-274-0
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • Livshistorie
    • Læringsrum
    • Social- og sundhedshjælpere
    • Omsorgsarbejde
    • Omsorgsuddannelser

    Citer dette

    Liveng, A. (2004). Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde. I P. Bottrup, & C. Helms Jørgensen (red.), Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde (s. 117-132). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Liveng, Anne. / Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde. Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. red. / Pernille Bottrup ; Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. s. 117-132
    @inbook{80100990d22111db9c7c000ea68e967b,
    title = "Livshistorie som indgang til at forst{\aa} samspillet mellem uddannelse og arbejde",
    abstract = "Skole og arbejdsplads udg{\o}r l{\ae}ringsrum, der s{\ae}tter bestemte rammer for elevens l{\ae}ring. Men hvad den enkelte elev l{\ae}rer, m{\aa} samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forst{\aa}else af de rammer, som skole og praktik tilbyder. S{\ae}rligt i omsorgsuddannelser, hvor en v{\ae}sentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det famili{\ae}re rum, er den livshistoriske vinkel central. Med to livshistoriske interviews med elever p{\aa} social og sundhedshj{\ae}lperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel p{\aa} l{\ae}ring ogs{\aa} er relevant, n{\aa}r man vil forst{\aa} samspillet mellem l{\ae}ring i skole og arbejdsliv.",
    keywords = "Livshistorie, L{\ae}ringsrum, Social- og sundhedshj{\ae}lpere, Omsorgsarbejde, Omsorgsuddannelser, Life history, Social- and health care helper, Care work, Education for care work",
    author = "Anne Liveng",
    year = "2004",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7867-274-0",
    pages = "117--132",
    editor = "Pernille Bottrup and {Helms J{\o}rgensen}, Christian",
    booktitle = "L{\ae}ring i et sp{\ae}ndingsfelt",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

    }

    Liveng, A 2004, Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde. i P Bottrup & C Helms Jørgensen (red), Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, s. 117-132.

    Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde. / Liveng, Anne.

    Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. red. / Pernille Bottrup; Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. s. 117-132.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde

    AU - Liveng, Anne

    PY - 2004

    Y1 - 2004

    N2 - Skole og arbejdsplads udgør læringsrum, der sætter bestemte rammer for elevens læring. Men hvad den enkelte elev lærer, må samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forståelse af de rammer, som skole og praktik tilbyder. Særligt i omsorgsuddannelser, hvor en væsentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det familiære rum, er den livshistoriske vinkel central. Med to livshistoriske interviews med elever på social og sundhedshjælperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel på læring også er relevant, når man vil forstå samspillet mellem læring i skole og arbejdsliv.

    AB - Skole og arbejdsplads udgør læringsrum, der sætter bestemte rammer for elevens læring. Men hvad den enkelte elev lærer, må samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forståelse af de rammer, som skole og praktik tilbyder. Særligt i omsorgsuddannelser, hvor en væsentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det familiære rum, er den livshistoriske vinkel central. Med to livshistoriske interviews med elever på social og sundhedshjælperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel på læring også er relevant, når man vil forstå samspillet mellem læring i skole og arbejdsliv.

    KW - Livshistorie

    KW - Læringsrum

    KW - Social- og sundhedshjælpere

    KW - Omsorgsarbejde

    KW - Omsorgsuddannelser

    KW - Life history

    KW - Social- and health care helper

    KW - Care work

    KW - Education for care work

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-7867-274-0

    SP - 117

    EP - 132

    BT - Læring i et spændingsfelt

    A2 - Bottrup, Pernille

    A2 - Helms Jørgensen, Christian

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Liveng A. Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde. I Bottrup P, Helms Jørgensen C, red., Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2004. s. 117-132