Abstract
Danske medieorganisationer er i stigende grad blevet til mediehuse, der fordrer nye strategier for journalistisk samarbejde på tværs af medieplatforme. I artiklen undersøges produktionskulturerne i tre større mediehuse i Danmark i lyset af konvergensteori og idealer om tværmedialt, redaktionelt samarbejde. Undersøgelsen viser, at dette samarbejde kan ses som et kontinuum, hvor man i den ene ende finder platforme, der hovedsagelig producerer nyheder, og i den anden ende platforme, der mere reproducerer og distribuerer nyheder. Det vises, at det er netredaktionerne, der typisk får den distribuerende rolle – de bliver ”lillebror” i mediehuset. Dette har konsekvenser for den journalistiske specialisering og for de statushierarkier, der præger mediehusenes redaktionskulturer: En ’usynlig mur’ rejses mellem de journalister, som gives tid til at udvikle egne historier, og dem, som hovedsagelig opdaterer og reproducerer indhold fra én medieplatform til en anden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Journalistica |
Vol/bind | 2013 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 119-140 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 1901-6220 |
DOI | |
Status | Udgivet - 31 dec. 2013 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Konvergens
- Mediehuse
- Tværmedialitet