Legitimitet og offentlighed - reflekterende ledelse

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Som socialt konstrueret institution udvikles virksomhed over tid og understøttes af skiftende legitimerende forestillinger om forholdet mellem virksomhed og samfund. I senmoderniteten står virksomhedens legitimitet og samfundsansvar centralt for ledelse som problemfelter af fundamental betydning for virksomhedens eksistens. Tidligere lå virksomhedens legitimitet mere eller mindre given i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen: I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer. Det kræver reflekterende ledelse, som begriber de komplekse sammenhænge mellem virksomhed og samfund.
    OriginalsprogDansk
    TitelVirksomhedsledelse : Positioner, teorier og strategier
    RedaktørerPoul Bitsch Olsen, Lars Fuglsang, Jacob Dahl Rendtorff
    Antal sider21
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2010
    Udgave1
    Sider215-236
    Kapitel10
    ISBN (Trykt)978-87-593-1366-4
    StatusUdgivet - 2010

    Emneord

    • legitimitet
    • refleksion
    • offentlighed

    Citer dette