Abstract
Som socialt konstrueret institution udvikles virksomhed over tid og understøttes af skiftende legitimerende forestillinger om forholdet mellem virksomhed og samfund. I senmoderniteten står virksomhedens legitimitet og samfundsansvar centralt for ledelse som problemfelter af fundamental betydning for virksomhedens eksistens. Tidligere lå virksomhedens legitimitet mere eller mindre given i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen: I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer. Det kræver reflekterende ledelse, som begriber de komplekse sammenhænge mellem virksomhed og samfund.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Virksomhedsledelse : Positioner, teorier og strategier |
Redaktører | Poul Bitsch Olsen, Lars Fuglsang, Jacob Dahl Rendtorff |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2010 |
Udgave | 1 |
Sider | 215-236 |
Kapitel | 10 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-1366-4 |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- legitimitet
- refleksion
- offentlighed