Abstract
I global virksomhedspraksis rækker et fokus på mikro eller mesodimensionen ikke. Der kræves analyser, som ser organisatorisk legitimitet også i relation til samfundets konstitution. Legitimerende forestillinger regulerer interrelationen mellem virksomhed og samfund, og sætter præmisserne for strategisk kommunikation. Efterhånden som globaliserende virksomheder i stigende grad konfronteres med konfliktende forestillinger om legitimitet, opstår nye udfordringer for strategisk kommunikation. Forskellige samfundstyper skaber forskellige legitime handlerum for organisationer. Med empirisk udgang i den transnationale skandinaviske mejerigruppe gruppe Arla Foods analyseres tre fundamentalt forskellige legitimitetskonflikter og deres samspil med strategisk kommunikation: mellem vestlige og mellemøstlige værdier; mellem tidligere og aktuelle idealer med samfundets skift fra stivnet til flydende modernitet; og mellem de to nabolande og skandinaviske velfærdssamfund Sverige og Danmark. Ved at relatere de legitimerende forestillinger til samfundets konstitution og former for social koordinering identificeres generiske mønstre i den mangfoldige diversitet af legitimitetskonflikter, som globale organisationer er indlejret i.
Udgivelsesdato: Januar
Udgivelsesdato: Januar
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | International Journal of Strategic Communication |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 1-18 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1553-1198 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2010 |