Legitimacy and Strategic Communication in Globalization: The CartoonCrisis and Other Legitimacy Conflicts

Susanne Maria Holmstrøm, Jesper Falkheimer, Astrid Gade Nielsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    I global virksomhedspraksis rækker et fokus på mikro eller mesodimensionen ikke. Der kræves analyser, som ser organisatorisk legitimitet også i relation til samfundets konstitution. Legitimerende forestillinger regulerer  interrelationen mellem virksomhed og samfund, og sætter præmisserne for strategisk kommunikation. Efterhånden som globaliserende virksomheder i stigende grad konfronteres med konfliktende forestillinger om legitimitet, opstår nye udfordringer for strategisk kommunikation. Forskellige samfundstyper skaber forskellige legitime handlerum for organisationer. Med empirisk udgang i den transnationale skandinaviske mejerigruppe gruppe Arla Foods analyseres tre fundamentalt forskellige legitimitetskonflikter og deres samspil med strategisk kommunikation: mellem vestlige og mellemøstlige værdier; mellem tidligere og aktuelle idealer med samfundets skift fra stivnet til flydende modernitet; og mellem de to nabolande og skandinaviske velfærdssamfund Sverige og Danmark. Ved at relatere de legitimerende forestillinger til samfundets konstitution og former for social koordinering identificeres generiske mønstre i den mangfoldige diversitet af legitimitetskonflikter, som globale organisationer er indlejret i.
    Udgivelsesdato: Januar
    OriginalsprogEngelsk
    TidsskriftInternational Journal of Strategic Communication
    Vol/bind4
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)1-18
    Antal sider18
    ISSN1553-1198
    DOI
    StatusUdgivet - 2010

    Citer dette