Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Skolen og arbejdspladsen kan betragtes som to forskellige læringsmiljøer. Men hvad kendetegner et læringsmiljø – og hvordan skal man forstå det? Det forsøger artiklen her at udrede. Den udfordrer de almindelige forståelser af henholdsvis skolen og arbejdspladsen ved at undersøge de to læringsmiljøer under samme optik. Desuden peger den på forskelle og ligheder mellem de to miljøer, med hensyn til hvilke former for læring der fremmes i hver af dem - og hvilken form for viden, der værdsættes. Det vil danne udgangspunkt for nogle bud på, hvordan samspillet mellem de to læringsmiljøer kan forstås i et læringsperspektiv.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen, Pernille Bottrup
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Sider53-74
    ISBN (Trykt)87-7867-274-0
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • skole og arbejdsplads som læringsmiljøer
    • samspil
    • kompetenceudvikling

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (2004). Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser. I C. H. Jørgensen, & P. Bottrup (red.), Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde (s. 53-74). Roskilde Universitetsforlag.