Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Skolen og arbejdspladsen kan betragtes som to forskellige læringsmiljøer. Men hvad kendetegner et læringsmiljø – og hvordan skal man forstå det? Det forsøger artiklen her at udrede. Den udfordrer de almindelige forståelser af henholdsvis skolen og arbejdspladsen ved at undersøge de to læringsmiljøer under samme optik. Desuden peger den på forskelle og ligheder mellem de to miljøer, med hensyn til hvilke former for læring der fremmes i hver af dem - og hvilken form for viden, der værdsættes. Det vil danne udgangspunkt for nogle bud på, hvordan samspillet mellem de to læringsmiljøer kan forstås i et læringsperspektiv.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen, Pernille Bottrup
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Sider53-74
    ISBN (Trykt)87-7867-274-0
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • skole og arbejdsplads som læringsmiljøer
    • samspil
    • kompetenceudvikling

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (2004). Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser. I C. H. Jørgensen, & P. Bottrup (red.), Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde (s. 53-74). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Jørgensen, Christian Helms. / Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser. Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. red. / Christian Helms Jørgensen ; Pernille Bottrup. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. s. 53-74
    @inbook{4b56f9e052ae11dbae81000ea68e967b,
    title = "L{\ae}ringsmilj{\o}er og samspillets l{\ae}reprocesser",
    abstract = "Skolen og arbejdspladsen kan betragtes som to forskellige l{\ae}ringsmilj{\o}er. Men hvad kendetegner et l{\ae}ringsmilj{\o} – og hvordan skal man forst{\aa} det? Det fors{\o}ger artiklen her at udrede. Den udfordrer de almindelige forst{\aa}elser af henholdsvis skolen og arbejdspladsen ved at unders{\o}ge de to l{\ae}ringsmilj{\o}er under samme optik. Desuden peger den p{\aa} forskelle og ligheder mellem de to milj{\o}er, med hensyn til hvilke former for l{\ae}ring der fremmes i hver af dem - og hvilken form for viden, der v{\ae}rds{\ae}ttes. Det vil danne udgangspunkt for nogle bud p{\aa}, hvordan samspillet mellem de to l{\ae}ringsmilj{\o}er kan forst{\aa}s i et l{\ae}ringsperspektiv.",
    keywords = "skole og arbejdsplads som l{\ae}ringsmilj{\o}er, samspil, kompetenceudvikling",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
    year = "2004",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7867-274-0",
    pages = "53--74",
    editor = "J{\o}rgensen, {Christian Helms} and Pernille Bottrup",
    booktitle = "L{\ae}ring i et sp{\ae}ndingsfelt",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

    }

    Jørgensen, CH 2004, Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser. i CH Jørgensen & P Bottrup (red), Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, s. 53-74.

    Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser. / Jørgensen, Christian Helms.

    Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. red. / Christian Helms Jørgensen; Pernille Bottrup. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. s. 53-74.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    PY - 2004

    Y1 - 2004

    N2 - Skolen og arbejdspladsen kan betragtes som to forskellige læringsmiljøer. Men hvad kendetegner et læringsmiljø – og hvordan skal man forstå det? Det forsøger artiklen her at udrede. Den udfordrer de almindelige forståelser af henholdsvis skolen og arbejdspladsen ved at undersøge de to læringsmiljøer under samme optik. Desuden peger den på forskelle og ligheder mellem de to miljøer, med hensyn til hvilke former for læring der fremmes i hver af dem - og hvilken form for viden, der værdsættes. Det vil danne udgangspunkt for nogle bud på, hvordan samspillet mellem de to læringsmiljøer kan forstås i et læringsperspektiv.

    AB - Skolen og arbejdspladsen kan betragtes som to forskellige læringsmiljøer. Men hvad kendetegner et læringsmiljø – og hvordan skal man forstå det? Det forsøger artiklen her at udrede. Den udfordrer de almindelige forståelser af henholdsvis skolen og arbejdspladsen ved at undersøge de to læringsmiljøer under samme optik. Desuden peger den på forskelle og ligheder mellem de to miljøer, med hensyn til hvilke former for læring der fremmes i hver af dem - og hvilken form for viden, der værdsættes. Det vil danne udgangspunkt for nogle bud på, hvordan samspillet mellem de to læringsmiljøer kan forstås i et læringsperspektiv.

    KW - skole og arbejdsplads som læringsmiljøer

    KW - samspil

    KW - kompetenceudvikling

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-7867-274-0

    SP - 53

    EP - 74

    BT - Læring i et spændingsfelt

    A2 - Jørgensen, Christian Helms

    A2 - Bottrup, Pernille

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Jørgensen CH. Læringsmiljøer og samspillets læreprocesser. I Jørgensen CH, Bottrup P, red., Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2004. s. 53-74