Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde

Christian Helms Jørgensen (Redaktør), Pernille Bottrup (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

    Abstract

    Der er behov for et bedre samspil mellem de erhvervsrettede uddannelser og arbejdspladserne. Deltagere på uddannelsesforløb og kurser har alt for ofte problemer med at se en sammenhæng med det daglige arbejde. Denne bog bidrager til en bedre forståelse af samspilsproblemets karakter og årsager, samtidig med at den udvikler forslag til dets løsning. Hvorfor opleves uddannelse og arbejde som forskellige verdener? På hvilke områder er der en pointe i at fastholde forskelligheden? Og hvordan kan man i praksis bygge bro mellem uddannelse og arbejde? Bogens forfattere, som tæller både forskere og praktikere, har sammen anlagt en række nye perspektiver på problemet. Der er både artikler, som skaber overblik over problemfeltet, og artikler, som går ned i specifikke temaer som: mentoring, læringsmiljøer, netværk mellem skole og virksomheder, livshistorie og realkompetencer. Bogen henvender sig til såvel undervisere og professionelle som praktikere inden for feltet.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Udgave1. udg.
    Antal sider242
    ISBN (Trykt)87-7867-274-0
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • samspil uddannelse og arbejde
    • kompetenceudvikling
    • læringsmiljø
    • mentoring
    • læring
    • realkompetence
    • netværk

    Citer dette

    Jørgensen, C. H., & Bottrup, P. (red.) (2004). Læring i et spændingsfelt: mellem uddannelse og arbejde. (1. udg. udg.) Roskilde Universitetsforlag.