Læring i arbejdslivet – arbejdslivets pædagogik

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    De seneste tre årtier har der vist sig en fornyet interesse for læring i arbejdslivet, som har rejst en række nye pædagogiske problemstillinger, som dette kapitel belyser: Hvad er det særlige ved læring i arbejdslivet, og hvordan kan en pædagogik for arbejdslivet formuleres? Der peges i dette kapitel på nogle årsager til den nye interesse for læring i arbejdslivet og på, hvordan denne læring relaterer sig til læring i formaliseret uddannelse. Læringsmulighederne i både det traditionelle industriarbejde og moderne vidensarbejde diskuteres. Endelig introduceres forskellige begreber om arbejdspladsen som læringsmiljø som indgang til at forstå betingelserne for læring i arbejdslivet.
    OriginalsprogDansk
    TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
    RedaktørerTomas Ellegaard, Peter Østergaard Andersen
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato15 aug. 2012
    Udgave2
    Sider539-562
    Kapitel26
    ISBN (Trykt)978-87-412-5580-4
    StatusUdgivet - 15 aug. 2012

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (2012). Læring i arbejdslivet – arbejdslivets pædagogik. I T. Ellegaard, & P. Østergaard Andersen (red.), Klassisk og moderne pædagogisk teori (2 udg., s. 539-562). Hans Reitzels Forlag.