Abstract
PÅ TVÆRS (2015-2019) har arbejdet med at kvalitetsudvikle den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen i regi af Rigshospitalet. Projektet har taget udgangspunkt i fire uddannelseseksperimenter med fokus på sundhedsfaglig supervision, klinisk beslutningstagen, simulations- og klinisk færdighedstræning (SIM) samt medicinhåndtering og farmakologiske kompetencer. Et hold, ’projektklassen’, har gennem deres uddannelsesforløb deltaget i særlige aktiviteter. Sideløbende har forskere fra RUC skabt forskningsmæssig viden om vilkårene i klinisk uddannelse og de studerendes læreprocesser. PÅ TVÆRS har med inspiration fra aktionsforskningen arbejdet involverende, og eksperimenterne har således været fulgt op af en række forskningsværksteder med det dobbeltformål at skabe refleksion og viden om projektets udviklingsbestræbelser.
Denne rapporten giver indblik projektets tilgang, hvor uddannelsesplanlæggere, kliniske undervisere og vejledere på tværs af sektorer, studerende og forskere har arbejdet med at skabe viden igennem analyse af de forskellige udfordringer, som har vist sig undervejs i projektet. Rapporten præsenterer også projektets resultater og på denne baggrund
argumenteres for en re-kontekstualisering af klinisk pædagogik, med det formål i højere grad at indtænke de forhold, der er formende for det kliniske læringsrum i både uddannelsesplanlægning og -gennemførelse. Samtidig foreslås en begrebsmæssig skelnen mellem situationel- og metavejledning for derigennem at kvalificere diskussionerne af klinisk vejledning.
Denne rapporten giver indblik projektets tilgang, hvor uddannelsesplanlæggere, kliniske undervisere og vejledere på tværs af sektorer, studerende og forskere har arbejdet med at skabe viden igennem analyse af de forskellige udfordringer, som har vist sig undervejs i projektet. Rapporten præsenterer også projektets resultater og på denne baggrund
argumenteres for en re-kontekstualisering af klinisk pædagogik, med det formål i højere grad at indtænke de forhold, der er formende for det kliniske læringsrum i både uddannelsesplanlægning og -gennemførelse. Samtidig foreslås en begrebsmæssig skelnen mellem situationel- og metavejledning for derigennem at kvalificere diskussionerne af klinisk vejledning.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Udgave | 1 |
Antal sider | 240 |
ISBN (Trykt) | 9788797209400 |
Status | Udgivet - mar. 2020 |