Projekter pr. år
Abstract
Artiklen argumenterer for, at jo mere praktikere er involveret i at udforske og definere problemstil-linger i deres arbejdsliv, des bedre er mulighederne for, at der konstrueres relevante forståelser og handlekompetence. Vi har udviklet metoden den lærende kortlægning med afsæt i aktionsforsk-ning og pragmatisk læringsteori. Metoden står i kontrast til traditionelle ekspertdrevne kortlæg-ningstilgange, der definerer problemstillinger på en abstrakt og dekontekstualiseret måde. Læring skabes transaktionelt i mødet mellem forsker- og arbejdspraksisser, hvor deltagernes erfaringer og viden perspektiveres og forstyrres i mødet med arbejdsmiljømæssige forskningsbegreber (instru-menter). Ved at skabe forstyrrelser og kritisk udforske eksisterende erfaringer, skabes nye erken-delser og betydningsindhold både for deltagerne og forskerne. Disse erkendelser vil ikke kunne begribes i samme kontekstuelle dybde gennem traditionel dataindsamling. I det metodiske design anvendes bl.a. udsagnskort, perspektivsamtaler og spejling. Gennem analytiske nedslag, i én ud af 17 cases i et samarbejdsprojekt mellem RUC og regionale arbejdspladser, viser vi eksemplarisk, hvordan erkendelser og rekonstruktioner af problemforståelser understøttes og skabes. Afslut-ningsvis diskuterer vi styrker og udfordringer ved den lærende kortlægning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning og Forandring |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 1-22 |
DOI | |
Status | Udgivet - 22 dec. 2021 |
Emneord
- Aktionsforskning
- Pragmatisme
- Psykosocialt arbejdsmiljø
Projekter
- 1 Afsluttet
-
PARA: Positiv effekt for arbejdsmiljøet på de regionale arbejdspladser
Hagedorn-Rasmussen, P., Lund, H. L., Thomsen, R., Hvid, H., Clausen, T., Abildgaard, J. S., Aust, B., Grønvad, M. T., Rod, N. H., Mathisen, J. & Sørensen, P. K.
25/11/2019 → 30/09/2022
Projekter: Projekt › Forskning