Abstract
I et kunstpsykologisk perspektiv indtager psykologien for det meste en privilegeret position i forhold til den kunst den vil undersøge. Således er det oftest allerede etablerede psykologiske begreber om perception, emotion og betydningsdannelse der danner udgangspunkt for kunstpsykologiske analyser.
Spørgsmålet er imidlertid om ikke kunstpsykologien udelukker sig selv fra væsentlige indsigter ved på denne måde at behandle kunstværker som traditionelt empiriske eller repræsentationelle genstande. Med udgangspunkt i en analyse af Sigmund Freuds tilgang til kunst vil jeg pege på filosoffen Gilles Deleuze som en mulig inspirationskilde for en radikal kunstpsykologi der placerer kunsten i midten af tænkningen.
Spørgsmålet er imidlertid om ikke kunstpsykologien udelukker sig selv fra væsentlige indsigter ved på denne måde at behandle kunstværker som traditionelt empiriske eller repræsentationelle genstande. Med udgangspunkt i en analyse af Sigmund Freuds tilgang til kunst vil jeg pege på filosoffen Gilles Deleuze som en mulig inspirationskilde for en radikal kunstpsykologi der placerer kunsten i midten af tænkningen.
Bidragets oversatte titel | Psychology of Art and the Primacy of Sensation |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Psyke og Logos |
Vol/bind | 33 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 269-291 |
ISSN | 0107-1211 |
Status | Udgivet - 31 dec. 2012 |
Emneord
- Kunst
- psykologisk æstetik
- Gilles Deleuze
- Sigmund Freud
- psykoanalyse