Kunstens psykologi og sansningens primat

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    I et kunstpsykologisk perspektiv indtager psykologien for det meste en privilegeret position i forhold til den kunst den vil undersøge. Således er det oftest allerede etablerede psykologiske begreber om perception, emotion og betydningsdannelse der danner udgangspunkt for kunstpsykologiske analyser.
    Spørgsmålet er imidlertid om ikke kunstpsykologien udelukker sig selv fra væsentlige indsigter ved på denne måde at behandle kunstværker som traditionelt empiriske eller repræsentationelle genstande. Med udgangspunkt i en analyse af Sigmund Freuds tilgang til kunst vil jeg pege på filosoffen Gilles Deleuze som en mulig inspirationskilde for en radikal kunstpsykologi der placerer kunsten i midten af tænkningen.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPsyke og Logos
    Vol/bind33
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)269-291
    ISSN0107-1211
    StatusUdgivet - 31 dec. 2012

    Emneord

    • Kunst
    • psykologisk æstetik
    • Gilles Deleuze
    • Sigmund Freud
    • psykoanalyse

    Citer dette