Kunne det tænkes? - Om matematiklæring

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Resumé

    Med denne bog afsøges nye muligheder i matematikundervisningens praksis, i matematikdidaktisk forskning og specielt i samspillet her imellem. Derfor titlen

    "Kunne det tænkes? - om matematiklæring".

    De muligheder, der skabes og undersøges i bogen relaterer sig blandt andet til spørgsmål som:

    • Kan matematiklæring have udgangspunkt i elevernes dagligdagserfaringer med morgenrutinen?
    • Kan matematikkens rolle i risikosamfundet blive nærværende i skolens matematiktimer?
    • Hvordan balancerer man som lærer de faglige, didaktiske og pædagogiske hensyn i matematikundervisning for lærestuderende?
    • Hvordan kan voksens matematiklæring inddrage deltagernes egne metoder og intentioner?
    • Kan en didaktisk teori om matematisk modellering bruges i praksis?
    • Hvad er en dialogisk læringsteori for noget i matematik og kan den bruges i praksis?
    • Nogle elever oplever særlige læringsvanskeligheder i matematik - hvorfor?
    • Kan vi lære noget væsentligt om matematiklæring ved at studere de succesfulde elever?
    • Hvordan kan evaluering virke positivt tilbage på elevernes matematiklæring?
    • Hvad er det mennesker bruger og kan bruge matematik til i arbejds- og dagliglivet og hvad betyder det for matematikundervisning?
    • Kan man forske i en matematikundervisning man selv har opdigtet?
    • Hvordan kan en kritisk forskningstilgang overskride rammerne for og bidrage til at udvikle en eksisterende praksis?
    • Hvad betyder kritisk matematikundervisning (i fremtiden)?
    • Hvordan håndterer matematikdidaktisk forskning magtrelationer?
    • Hvad er det der konstituerer matematikkens didaktik som forskningsfelt?

    Målgruppen er praktiserende og kommende matematiklærere på alle niveauer af uddannelses­systemet og matematikdidaktiske forskere; men også læsere med en almen interesse for matematikundervisning, -læring samt matematikkens rolle og funktion i uddannelsessystemet og i samfundet generelt vil have udbytte af bogen.

    Bogen omfatter 16 kapitler, der alle er baseret på forskning udført i relation til Center for Forskning i Matematiklæring, som blev etableret i 1998 på en 4-årig bevilling fra Statens Humanistiske Forskningsråd og siden videreført til og med 2004 på midler fra regeringens pulje til indlejring af forskningscentre.

     

    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagMalling Beck
    Udgave1.
    Antal sider332
    ISBN (Trykt)87 7988 773 2
    StatusUdgivet - 2006

    Emneord

    • matematikdidaktik

    Citer dette

    Blomhøj, M. (2006). Kunne det tænkes? - Om matematiklæring. (1. udg.) København: Malling Beck.
    Blomhøj, Morten. / Kunne det tænkes? - Om matematiklæring. 1. udg. København : Malling Beck, 2006. 332 s.
    @book{dc71c200c02411dbbab2000ea68e967b,
    title = "Kunne det t{\ae}nkes?: - Om matematikl{\ae}ring",
    abstract = "Med denne bog afs{\o}ges nye muligheder i matematikundervisningens praksis, i matematikdidaktisk forskning og specielt i samspillet her imellem. Derfor titlen {"}Kunne det t{\ae}nkes? - om matematikl{\ae}ring{"}.De muligheder, der skabes og unders{\o}ges i bogen relaterer sig blandt andet til sp{\o}rgsm{\aa}l som: Kan matematikl{\ae}ring have udgangspunkt i elevernes dagligdagserfaringer med morgenrutinen? Kan matematikkens rolle i risikosamfundet blive n{\ae}rv{\ae}rende i skolens matematiktimer? Hvordan balancerer man som l{\ae}rer de faglige, didaktiske og p{\ae}dagogiske hensyn i matematikundervisning for l{\ae}restuderende? Hvordan kan voksens matematikl{\ae}ring inddrage deltagernes egne metoder og intentioner? Kan en didaktisk teori om matematisk modellering bruges i praksis? Hvad er en dialogisk l{\ae}ringsteori for noget i matematik og kan den bruges i praksis? Nogle elever oplever s{\ae}rlige l{\ae}ringsvanskeligheder i matematik - hvorfor? Kan vi l{\ae}re noget v{\ae}sentligt om matematikl{\ae}ring ved at studere de succesfulde elever? Hvordan kan evaluering virke positivt tilbage p{\aa} elevernes matematikl{\ae}ring? Hvad er det mennesker bruger og kan bruge matematik til i arbejds- og dagliglivet og hvad betyder det for matematikundervisning? Kan man forske i en matematikundervisning man selv har opdigtet? Hvordan kan en kritisk forskningstilgang overskride rammerne for og bidrage til at udvikle en eksisterende praksis? Hvad betyder kritisk matematikundervisning (i fremtiden)? Hvordan h{\aa}ndterer matematikdidaktisk forskning magtrelationer? Hvad er det der konstituerer matematikkens didaktik som forskningsfelt?M{\aa}lgruppen er praktiserende og kommende matematikl{\ae}rere p{\aa} alle niveauer af uddannelses­systemet og matematikdidaktiske forskere; men ogs{\aa} l{\ae}sere med en almen interesse for matematikundervisning, -l{\ae}ring samt matematikkens rolle og funktion i uddannelsessystemet og i samfundet generelt vil have udbytte af bogen. Bogen omfatter 16 kapitler, der alle er baseret p{\aa} forskning udf{\o}rt i relation til Center for Forskning i Matematikl{\ae}ring, som blev etableret i 1998 p{\aa} en 4-{\aa}rig bevilling fra Statens Humanistiske Forskningsr{\aa}d og siden videref{\o}rt til og med 2004 p{\aa} midler fra regeringens pulje til indlejring af forskningscentre.  ",
    keywords = "matematikdidaktik",
    author = "Morten Blomh{\o}j",
    year = "2006",
    language = "Dansk",
    isbn = "87 7988 773 2",
    publisher = "Malling Beck",
    edition = "1.",

    }

    Blomhøj, M 2006, Kunne det tænkes? - Om matematiklæring. 1. udg, Malling Beck, København.

    Kunne det tænkes? - Om matematiklæring. / Blomhøj, Morten.

    1. udg. København : Malling Beck, 2006. 332 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    TY - BOOK

    T1 - Kunne det tænkes?

    T2 - - Om matematiklæring

    AU - Blomhøj, Morten

    PY - 2006

    Y1 - 2006

    N2 - Med denne bog afsøges nye muligheder i matematikundervisningens praksis, i matematikdidaktisk forskning og specielt i samspillet her imellem. Derfor titlen "Kunne det tænkes? - om matematiklæring".De muligheder, der skabes og undersøges i bogen relaterer sig blandt andet til spørgsmål som: Kan matematiklæring have udgangspunkt i elevernes dagligdagserfaringer med morgenrutinen? Kan matematikkens rolle i risikosamfundet blive nærværende i skolens matematiktimer? Hvordan balancerer man som lærer de faglige, didaktiske og pædagogiske hensyn i matematikundervisning for lærestuderende? Hvordan kan voksens matematiklæring inddrage deltagernes egne metoder og intentioner? Kan en didaktisk teori om matematisk modellering bruges i praksis? Hvad er en dialogisk læringsteori for noget i matematik og kan den bruges i praksis? Nogle elever oplever særlige læringsvanskeligheder i matematik - hvorfor? Kan vi lære noget væsentligt om matematiklæring ved at studere de succesfulde elever? Hvordan kan evaluering virke positivt tilbage på elevernes matematiklæring? Hvad er det mennesker bruger og kan bruge matematik til i arbejds- og dagliglivet og hvad betyder det for matematikundervisning? Kan man forske i en matematikundervisning man selv har opdigtet? Hvordan kan en kritisk forskningstilgang overskride rammerne for og bidrage til at udvikle en eksisterende praksis? Hvad betyder kritisk matematikundervisning (i fremtiden)? Hvordan håndterer matematikdidaktisk forskning magtrelationer? Hvad er det der konstituerer matematikkens didaktik som forskningsfelt?Målgruppen er praktiserende og kommende matematiklærere på alle niveauer af uddannelses­systemet og matematikdidaktiske forskere; men også læsere med en almen interesse for matematikundervisning, -læring samt matematikkens rolle og funktion i uddannelsessystemet og i samfundet generelt vil have udbytte af bogen. Bogen omfatter 16 kapitler, der alle er baseret på forskning udført i relation til Center for Forskning i Matematiklæring, som blev etableret i 1998 på en 4-årig bevilling fra Statens Humanistiske Forskningsråd og siden videreført til og med 2004 på midler fra regeringens pulje til indlejring af forskningscentre.  

    AB - Med denne bog afsøges nye muligheder i matematikundervisningens praksis, i matematikdidaktisk forskning og specielt i samspillet her imellem. Derfor titlen "Kunne det tænkes? - om matematiklæring".De muligheder, der skabes og undersøges i bogen relaterer sig blandt andet til spørgsmål som: Kan matematiklæring have udgangspunkt i elevernes dagligdagserfaringer med morgenrutinen? Kan matematikkens rolle i risikosamfundet blive nærværende i skolens matematiktimer? Hvordan balancerer man som lærer de faglige, didaktiske og pædagogiske hensyn i matematikundervisning for lærestuderende? Hvordan kan voksens matematiklæring inddrage deltagernes egne metoder og intentioner? Kan en didaktisk teori om matematisk modellering bruges i praksis? Hvad er en dialogisk læringsteori for noget i matematik og kan den bruges i praksis? Nogle elever oplever særlige læringsvanskeligheder i matematik - hvorfor? Kan vi lære noget væsentligt om matematiklæring ved at studere de succesfulde elever? Hvordan kan evaluering virke positivt tilbage på elevernes matematiklæring? Hvad er det mennesker bruger og kan bruge matematik til i arbejds- og dagliglivet og hvad betyder det for matematikundervisning? Kan man forske i en matematikundervisning man selv har opdigtet? Hvordan kan en kritisk forskningstilgang overskride rammerne for og bidrage til at udvikle en eksisterende praksis? Hvad betyder kritisk matematikundervisning (i fremtiden)? Hvordan håndterer matematikdidaktisk forskning magtrelationer? Hvad er det der konstituerer matematikkens didaktik som forskningsfelt?Målgruppen er praktiserende og kommende matematiklærere på alle niveauer af uddannelses­systemet og matematikdidaktiske forskere; men også læsere med en almen interesse for matematikundervisning, -læring samt matematikkens rolle og funktion i uddannelsessystemet og i samfundet generelt vil have udbytte af bogen. Bogen omfatter 16 kapitler, der alle er baseret på forskning udført i relation til Center for Forskning i Matematiklæring, som blev etableret i 1998 på en 4-årig bevilling fra Statens Humanistiske Forskningsråd og siden videreført til og med 2004 på midler fra regeringens pulje til indlejring af forskningscentre.  

    KW - matematikdidaktik

    M3 - Bog

    SN - 87 7988 773 2

    BT - Kunne det tænkes?

    PB - Malling Beck

    CY - København

    ER -

    Blomhøj M. Kunne det tænkes? - Om matematiklæring. 1. udg. København: Malling Beck, 2006. 332 s.