Abstract
Med denne bog afsøges nye muligheder i matematikundervisningens praksis, i matematikdidaktisk forskning og specielt i samspillet her imellem. Derfor titlen
"Kunne det tænkes? - om matematiklæring".
De muligheder, der skabes og undersøges i bogen relaterer sig blandt andet til spørgsmål som:
- Kan matematiklæring have udgangspunkt i elevernes dagligdagserfaringer med morgenrutinen?
- Kan matematikkens rolle i risikosamfundet blive nærværende i skolens matematiktimer?
- Hvordan balancerer man som lærer de faglige, didaktiske og pædagogiske hensyn i matematikundervisning for lærestuderende?
- Hvordan kan voksens matematiklæring inddrage deltagernes egne metoder og intentioner?
- Kan en didaktisk teori om matematisk modellering bruges i praksis?
- Hvad er en dialogisk læringsteori for noget i matematik og kan den bruges i praksis?
- Nogle elever oplever særlige læringsvanskeligheder i matematik - hvorfor?
- Kan vi lære noget væsentligt om matematiklæring ved at studere de succesfulde elever?
- Hvordan kan evaluering virke positivt tilbage på elevernes matematiklæring?
- Hvad er det mennesker bruger og kan bruge matematik til i arbejds- og dagliglivet og hvad betyder det for matematikundervisning?
- Kan man forske i en matematikundervisning man selv har opdigtet?
- Hvordan kan en kritisk forskningstilgang overskride rammerne for og bidrage til at udvikle en eksisterende praksis?
- Hvad betyder kritisk matematikundervisning (i fremtiden)?
- Hvordan håndterer matematikdidaktisk forskning magtrelationer?
- Hvad er det der konstituerer matematikkens didaktik som forskningsfelt?
Målgruppen er praktiserende og kommende matematiklærere på alle niveauer af uddannelsessystemet og matematikdidaktiske forskere; men også læsere med en almen interesse for matematikundervisning, -læring samt matematikkens rolle og funktion i uddannelsessystemet og i samfundet generelt vil have udbytte af bogen.
Bogen omfatter 16 kapitler, der alle er baseret på forskning udført i relation til Center for Forskning i Matematiklæring, som blev etableret i 1998 på en 4-årig bevilling fra Statens Humanistiske Forskningsråd og siden videreført til og med 2004 på midler fra regeringens pulje til indlejring af forskningscentre.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Malling Beck |
Udgave | 1. |
Antal sider | 332 |
ISBN (Trykt) | 87 7988 773 2 |
Status | Udgivet - 2006 |
Emneord
- matematikdidaktik