Abstract
Artiklen er en analyse af to forløb i den såkaldte Muhammedkrise, der udspringer af Jyllandspostens offentliggørelse af karrikaturer af profeten Muhammed. Den første i 2006 ses som et udspil, der først og frememst er styret af markedsmæssige interesser, og hvor de globale reaktioner kom bag på Jyllandspostens redaktion. Det andet i 2008 sker på baggrund af de tidligere erfaringer, og her analyseres forløbet ud fra en psykodynamisk tilgang. Offentliggørelsen af tegningerne i 2008 ses som en tvangsmæssig gentagelse af en aggressiv handling, hvor læring af erfaringer ikke har fundet sted. Dette ses i lyset af at forholdet mellem en gruppe danskere over for gruppen af muslimer udvikles ud fra forsvarsmekanismen 'splitting', og derfor fremstår de to parter som endimensionale modsætninger. Forsvar for ytringsfriheden er den offentlige begrundelse for udsendelsen af tegningerne, og det påvises, at dette forsvar opleves af avisen i splitting-kategorier: enten kan man sige alt, eller også har man ikke ytringsfrihed. Artiklen slutter med et ønske om, at mere komplekse syn på de globale relationer kan etableres
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Matrix |
Vol/bind | 25 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 177-191 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0109-646X |
Status | Udgivet - 2 jul. 2008 |
Emneord
- psykodynamik