Krisekommunikation som model for virksomhedsretorik? Forslag til en teori om retorisk konstituerede kriser og organisationer

Rasmus Kjærgaard Rasmussen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen viser jeg at de mest udbredte krisekommunikationsteorier tilsyneladende negligerer retorikkens potentiale som et analytisk redskab. Jeg foreslår at løse krieskommunikationens problem med et manglende retoriske perspektiv, ved at anlægge et konstitutivt syn på kriser og organisationer som kommunikativt konstitueret fænomener. Her argumenterer jeg for en analytisk syntese mellem framingteorier og det såkaldte CCO-paradigme, til sammen kan hjælpe krisekommunikationsteorierne med at slippe den aprioriske tilgang til kriser ved at forstå såvel kriser og organisationer som resultatet af kommunikative – eller retoriske – processer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftRhetorica Scandinavica
Vol/bind77
Sider (fra-til)46-67
Antal sider22
ISSN1397-0534
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • krisekommunikation
  • stasislæren
  • communicative constitution of organizations
  • LEGO

Citer dette