Kontrol og dynamik i pædagogiske processer: Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en "usynlig" pædagogisk læringskontekst med daghøjskolen som eksempel

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

    Abstract

    Afhandlingen kombinerer kritisk diskursanalyse (Fairclough) med Basil Bernsteins uddannelsessociologi mhp. at belyse, hvordan læring hhv. fremmes og hæmmes i pædagogisk praksis. Empirisk vises det bl.a. med en tekstnær, lingvistisk analyse af en klasserumssamtale fra en daghøjskole. Afhandlingen diskuterer ligeledes magt- og kontrolformer i "usynlig pædagogik", der præger moderne pædagogiske praktikker med fokus på selvudvikling osv.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitet
    Udgave1. udg.
    Antal sider258
    ISBN (Trykt)87-91387-08-6
    StatusUdgivet - 2004
    NavnAfhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring

    Emneord

    • diskursanalyse
    • uddannelsessociologi
    • daghøjskoler
    • klasserumsforskning
    • etnografi
    • voksenpædagogik
    • Fairclough, Bernstein, institutionsanalyse, interaktionsanalyse

    Citer dette