Kontemplative aktiviteter i skolen i et resonanspædagogisk perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Igennem de seneste år har der været en stigende interesse for at anvende kontemplative og mindfulness-baserede aktiviteter som yoga og meditation til børn i pædagogiske kontekster. Mens fortalerne for mindfulness-programmer i uddannelsessammenhænge argumenterer for, at meditation kan være en løsning på stressede institutionshverdage, fremhæver kritikere, at disse anvisninger risikerer at føre til endnu en styringsteknologisk praksis. Med en ambition om at se ud over denne tvetydighed er formålet med denne artikel at vise og diskutere, hvordan skolepraksisser, hvor kontemplative aktiviteter er en integreret del af undervisningen, kan være med til at underbygge elevers relation til verden. Disse skolepraksisser analyseres med udgangspunkt i den tyske sociolog Hartmut Rosas relationelle dannelsesmetafor resonans. På baggrund af denne analyse er det artiklens ambition at vise, hvordan de udvalgte typer af skolepraksisser kan bidrage med vigtig viden til diskussionen om anvendelsen af mindfulness i uddannelsessammenhænge.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vol/bind5
Sider (fra-til)202-214
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Steinerskole, Folkeskole, Resonans, Dannelse, ’Det gode liv’

Citer dette

@article{7fdc76a9b2ad4a53b4e2a1faf14c9d30,
title = "Kontemplative aktiviteter i skolen i et resonansp{\ae}dagogisk perspektiv",
abstract = "Igennem de seneste {\aa}r har der v{\ae}ret en stigende interesse for at anvende kontemplative og mindfulness-baserede aktiviteter som yoga og meditation til b{\o}rn i p{\ae}dagogiske kontekster. Mens fortalerne for mindfulness-programmer i uddannelsessammenh{\ae}nge argumenterer for, at meditation kan v{\ae}re en l{\o}sning p{\aa} stressede institutionshverdage, fremh{\ae}ver kritikere, at disse anvisninger risikerer at f{\o}re til endnu en styringsteknologisk praksis. Med en ambition om at se ud over denne tvetydighed er form{\aa}let med denne artikel at vise og diskutere, hvordan skolepraksisser, hvor kontemplative aktiviteter er en integreret del af undervisningen, kan v{\ae}re med til at underbygge elevers relation til verden. Disse skolepraksisser analyseres med udgangspunkt i den tyske sociolog Hartmut Rosas relationelle dannelsesmetafor resonans. P{\aa} baggrund af denne analyse er det artiklens ambition at vise, hvordan de udvalgte typer af skolepraksisser kan bidrage med vigtig viden til diskussionen om anvendelsen af mindfulness i uddannelsessammenh{\ae}nge.",
keywords = "Steinerskole, Folkeskole, Resonans, Dannelse, ’Det gode liv’",
author = "Marie Kolmos",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "5",
pages = "202--214",
journal = "Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk",
issn = "2387-5739",
publisher = "Nordic Open Access Scholarly Publishing",

}

Kontemplative aktiviteter i skolen i et resonanspædagogisk perspektiv. / Kolmos, Marie.

I: Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Bind 5, 2019, s. 202-214.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Kontemplative aktiviteter i skolen i et resonanspædagogisk perspektiv

AU - Kolmos, Marie

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Igennem de seneste år har der været en stigende interesse for at anvende kontemplative og mindfulness-baserede aktiviteter som yoga og meditation til børn i pædagogiske kontekster. Mens fortalerne for mindfulness-programmer i uddannelsessammenhænge argumenterer for, at meditation kan være en løsning på stressede institutionshverdage, fremhæver kritikere, at disse anvisninger risikerer at føre til endnu en styringsteknologisk praksis. Med en ambition om at se ud over denne tvetydighed er formålet med denne artikel at vise og diskutere, hvordan skolepraksisser, hvor kontemplative aktiviteter er en integreret del af undervisningen, kan være med til at underbygge elevers relation til verden. Disse skolepraksisser analyseres med udgangspunkt i den tyske sociolog Hartmut Rosas relationelle dannelsesmetafor resonans. På baggrund af denne analyse er det artiklens ambition at vise, hvordan de udvalgte typer af skolepraksisser kan bidrage med vigtig viden til diskussionen om anvendelsen af mindfulness i uddannelsessammenhænge.

AB - Igennem de seneste år har der været en stigende interesse for at anvende kontemplative og mindfulness-baserede aktiviteter som yoga og meditation til børn i pædagogiske kontekster. Mens fortalerne for mindfulness-programmer i uddannelsessammenhænge argumenterer for, at meditation kan være en løsning på stressede institutionshverdage, fremhæver kritikere, at disse anvisninger risikerer at føre til endnu en styringsteknologisk praksis. Med en ambition om at se ud over denne tvetydighed er formålet med denne artikel at vise og diskutere, hvordan skolepraksisser, hvor kontemplative aktiviteter er en integreret del af undervisningen, kan være med til at underbygge elevers relation til verden. Disse skolepraksisser analyseres med udgangspunkt i den tyske sociolog Hartmut Rosas relationelle dannelsesmetafor resonans. På baggrund af denne analyse er det artiklens ambition at vise, hvordan de udvalgte typer af skolepraksisser kan bidrage med vigtig viden til diskussionen om anvendelsen af mindfulness i uddannelsessammenhænge.

KW - Steinerskole, Folkeskole, Resonans, Dannelse, ’Det gode liv’

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

SP - 202

EP - 214

JO - Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk

JF - Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk

SN - 2387-5739

ER -