Konflikter om børns skoleliv

Charlotte Højholt (Redaktør), Dorte Kousholt (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Resumé

Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Bogen bygger på et 4-årigt forskningsprojekt og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.

Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Men konflikterne bliver sjældent inddraget i de psykologiske undersøgelser af børnenes problemer, selvom de både kan dominere skolens sociale samspil og skjules i måden, vi taler om skolevanskeligheder på. Bogens sigte er at skabe forståelse for disse omstændigheder og undersøge vanskeligheder i børns skoleliv på måder, der ikke blot udpeger problematiske parter. Vi må i stedet knytte vanskelighederne til historiske udfordringer og modsætninger i det at skabe skole – og forsøge at løse dem.

Bogen bygger på et forskningsprojekt i konflikter og skolens hverdagsliv set fra børns, forældres, læreres, pædagogers, skolelederes og samarbejdspartneres perspektiv. Bogen diskuterer og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.

Konflikter om børns skoleliv rummer bidrag af :
Charlotte Højholt, professor i psykologi, Roskilde Universitet
Dorte Kousholt, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.
Ida Schwartz, cand.psych., ph.d. og leder af forskningsprogrammet "Inklusion og hverdagsliv" ved UC Lillebælt.
Lærke Testmann, pædagog, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d.-studerende ved DPU og adjunkt på Professionshøjskolen København.
Maja Røn Larsen, cand.mag. i psykologi og socialvidenskab, lektor på Roskilde Universitet.
Pernille Juhl, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d. og adjunkt på Roskilde Universitet.
Peter Busch-Jensen, cand.mag. i psykologi og kommunikation, lektor på Roskilde Universitet.
Tilde Mardahl-Hansen, cand.comm. i psykologi og performancedesign, ekstern lektor ved Roskilde Universitet og adjunkt ved UC Lillebælt
Stine Jørgensen, cand.jur., ph.d. og prodekan for uddannelse, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Antal sider288
ISBN (Trykt)9788771586121
StatusUdgivet - 2018

Citer dette

Højholt, C., & Kousholt, D. (red.) (2018). Konflikter om børns skoleliv. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Højholt, Charlotte (Redaktør) ; Kousholt, Dorte (Redaktør). / Konflikter om børns skoleliv. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2018. 288 s.
@book{2264338e447d42158703d18e68d8bec0,
title = "Konflikter om b{\o}rns skoleliv",
abstract = "Der har altid v{\ae}ret konflikter i og om skolen. Nogle b{\o}rn bliver udpeget som problematiske eller s{\ae}rlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Bogen bygger p{\aa} et 4-{\aa}rigt forskningsprojekt og l{\ae}gger op til en ny forst{\aa}else af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal pr{\o}ve at l{\o}se dem.Der har altid v{\ae}ret konflikter i og om skolen. Nogle b{\o}rn bliver udpeget som problematiske eller s{\ae}rlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Men konflikterne bliver sj{\ae}ldent inddraget i de psykologiske unders{\o}gelser af b{\o}rnenes problemer, selvom de b{\aa}de kan dominere skolens sociale samspil og skjules i m{\aa}den, vi taler om skolevanskeligheder p{\aa}. Bogens sigte er at skabe forst{\aa}else for disse omst{\ae}ndigheder og unders{\o}ge vanskeligheder i b{\o}rns skoleliv p{\aa} m{\aa}der, der ikke blot udpeger problematiske parter. Vi m{\aa} i stedet knytte vanskelighederne til historiske udfordringer og mods{\ae}tninger i det at skabe skole – og fors{\o}ge at l{\o}se dem.Bogen bygger p{\aa} et forskningsprojekt i konflikter og skolens hverdagsliv set fra b{\o}rns, for{\ae}ldres, l{\ae}reres, p{\ae}dagogers, skolelederes og samarbejdspartneres perspektiv. Bogen diskuterer og l{\ae}gger op til en ny forst{\aa}else af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal pr{\o}ve at l{\o}se dem.Konflikter om b{\o}rns skoleliv rummer bidrag af :Charlotte H{\o}jholt, professor i psykologi, Roskilde UniversitetDorte Kousholt, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.Ida Schwartz, cand.psych., ph.d. og leder af forskningsprogrammet {"}Inklusion og hverdagsliv{"} ved UC Lilleb{\ae}lt.L{\ae}rke Testmann, p{\ae}dagog, cand.p{\ae}d. i p{\ae}dagogisk psykologi, ph.d.-studerende ved DPU og adjunkt p{\aa} Professionsh{\o}jskolen K{\o}benhavn.Maja R{\o}n Larsen, cand.mag. i psykologi og socialvidenskab, lektor p{\aa} Roskilde Universitet.Pernille Juhl, cand.p{\ae}d. i p{\ae}dagogisk psykologi, ph.d. og adjunkt p{\aa} Roskilde Universitet.Peter Busch-Jensen, cand.mag. i psykologi og kommunikation, lektor p{\aa} Roskilde Universitet.Tilde Mardahl-Hansen, cand.comm. i psykologi og performancedesign, ekstern lektor ved Roskilde Universitet og adjunkt ved UC Lilleb{\ae}ltStine J{\o}rgensen, cand.jur., ph.d. og prodekan for uddannelse, Det Juridiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet.",
editor = "Charlotte H{\o}jholt and Dorte Kousholt",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "9788771586121",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",

}

Højholt, C & Kousholt, D (red) 2018, Konflikter om børns skoleliv. Dansk Psykologisk Forlag, København.

Konflikter om børns skoleliv. / Højholt, Charlotte (Redaktør); Kousholt, Dorte (Redaktør).

København : Dansk Psykologisk Forlag, 2018. 288 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Konflikter om børns skoleliv

A2 - Højholt, Charlotte

A2 - Kousholt, Dorte

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Bogen bygger på et 4-årigt forskningsprojekt og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Men konflikterne bliver sjældent inddraget i de psykologiske undersøgelser af børnenes problemer, selvom de både kan dominere skolens sociale samspil og skjules i måden, vi taler om skolevanskeligheder på. Bogens sigte er at skabe forståelse for disse omstændigheder og undersøge vanskeligheder i børns skoleliv på måder, der ikke blot udpeger problematiske parter. Vi må i stedet knytte vanskelighederne til historiske udfordringer og modsætninger i det at skabe skole – og forsøge at løse dem.Bogen bygger på et forskningsprojekt i konflikter og skolens hverdagsliv set fra børns, forældres, læreres, pædagogers, skolelederes og samarbejdspartneres perspektiv. Bogen diskuterer og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.Konflikter om børns skoleliv rummer bidrag af :Charlotte Højholt, professor i psykologi, Roskilde UniversitetDorte Kousholt, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.Ida Schwartz, cand.psych., ph.d. og leder af forskningsprogrammet "Inklusion og hverdagsliv" ved UC Lillebælt.Lærke Testmann, pædagog, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d.-studerende ved DPU og adjunkt på Professionshøjskolen København.Maja Røn Larsen, cand.mag. i psykologi og socialvidenskab, lektor på Roskilde Universitet.Pernille Juhl, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d. og adjunkt på Roskilde Universitet.Peter Busch-Jensen, cand.mag. i psykologi og kommunikation, lektor på Roskilde Universitet.Tilde Mardahl-Hansen, cand.comm. i psykologi og performancedesign, ekstern lektor ved Roskilde Universitet og adjunkt ved UC LillebæltStine Jørgensen, cand.jur., ph.d. og prodekan for uddannelse, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.

AB - Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Bogen bygger på et 4-årigt forskningsprojekt og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Men konflikterne bliver sjældent inddraget i de psykologiske undersøgelser af børnenes problemer, selvom de både kan dominere skolens sociale samspil og skjules i måden, vi taler om skolevanskeligheder på. Bogens sigte er at skabe forståelse for disse omstændigheder og undersøge vanskeligheder i børns skoleliv på måder, der ikke blot udpeger problematiske parter. Vi må i stedet knytte vanskelighederne til historiske udfordringer og modsætninger i det at skabe skole – og forsøge at løse dem.Bogen bygger på et forskningsprojekt i konflikter og skolens hverdagsliv set fra børns, forældres, læreres, pædagogers, skolelederes og samarbejdspartneres perspektiv. Bogen diskuterer og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.Konflikter om børns skoleliv rummer bidrag af :Charlotte Højholt, professor i psykologi, Roskilde UniversitetDorte Kousholt, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.Ida Schwartz, cand.psych., ph.d. og leder af forskningsprogrammet "Inklusion og hverdagsliv" ved UC Lillebælt.Lærke Testmann, pædagog, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d.-studerende ved DPU og adjunkt på Professionshøjskolen København.Maja Røn Larsen, cand.mag. i psykologi og socialvidenskab, lektor på Roskilde Universitet.Pernille Juhl, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d. og adjunkt på Roskilde Universitet.Peter Busch-Jensen, cand.mag. i psykologi og kommunikation, lektor på Roskilde Universitet.Tilde Mardahl-Hansen, cand.comm. i psykologi og performancedesign, ekstern lektor ved Roskilde Universitet og adjunkt ved UC LillebæltStine Jørgensen, cand.jur., ph.d. og prodekan for uddannelse, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.

M3 - Antologi

SN - 9788771586121

BT - Konflikter om børns skoleliv

PB - Dansk Psykologisk Forlag

CY - København

ER -

Højholt C, (ed.), Kousholt D, (ed.). Konflikter om børns skoleliv. København: Dansk Psykologisk Forlag, 2018. 288 s.