Konflikter og situeret ulighed i skolens læringsfællesskaber

Charlotte Højholt, Christina Holm Poulsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel har vi fokus på skolens sociale læringssituationer og analyserer, hvordan børn har forskellige betingelser for at tage del heri. Med udgangspunkt i konflikter i og om skolelivet undersøger vi, hvordan konfliktuelle processer præget af afmagt og opgivelser kan føre til individuelle og låsende kategoriseringer af nogle børn, hvilket kan få betydning for, hvordan de forstås og mødes. Med begreber om børns livsførelse og personlige begrundelser knyttet til at forene skolens mangfoldighed af opgaver peger vi på nye
måder at undersøge vanskeligheder i skolens situationer.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk Psykologi i læreruddannelsen
RedaktørerElse Skibsted, Ole Løw
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2023
Sider238 - 249
Kapitel17
ISBN (Trykt)9788750059066
StatusUdgivet - 2023

Citer dette