TY - JOUR
T1 - Kompromisser, kritik og kompositionskunst i uddannelse
T2 - En introduktion til Laurent Thévenots engagementssociologi
AU - Carlsen, Mathilde Hjerrild
AU - Ryberg, Marie Larsen
AU - Hansen, Magnus Paulsen
PY - 2024/7/12
Y1 - 2024/7/12
N2 - Uddannelsesinstitutioner har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor nye modsætninger er opstået gennem sameksisterende værdier fra en række aktører om fx standarder for kvalitet, målstyring, kontraktstyring, men også praksisintegreret- og undersøgende undervisning, kreativitet og innovation. Disse modsatrettede værdier kan ses som strukturelle, men deres betydning for, hvordan professionelle engagerer sig i uddannelsesopgaven, er lokal og forskelligartet. Dette kalder på et fornyet perspektiv på de spændinger, der opstår, men også på anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til den nyere og stigende populære Engagementssociologi og diskuterer dens bidrag til at begrebsliggøre aktuelle spændinger på uddannelsesområdet i dag. Artiklen skitserer engagementssociologiens kernebegreber og diskuterer teoriens bidrag til analysen af uddannelsesinstitutioner som kompromisanordninger og af professionelles arbejde som en investering af deres eget engagement i en særlig kompositionskunst.
AB - Uddannelsesinstitutioner har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor nye modsætninger er opstået gennem sameksisterende værdier fra en række aktører om fx standarder for kvalitet, målstyring, kontraktstyring, men også praksisintegreret- og undersøgende undervisning, kreativitet og innovation. Disse modsatrettede værdier kan ses som strukturelle, men deres betydning for, hvordan professionelle engagerer sig i uddannelsesopgaven, er lokal og forskelligartet. Dette kalder på et fornyet perspektiv på de spændinger, der opstår, men også på anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til den nyere og stigende populære Engagementssociologi og diskuterer dens bidrag til at begrebsliggøre aktuelle spændinger på uddannelsesområdet i dag. Artiklen skitserer engagementssociologiens kernebegreber og diskuterer teoriens bidrag til analysen af uddannelsesinstitutioner som kompromisanordninger og af professionelles arbejde som en investering af deres eget engagement i en særlig kompositionskunst.
KW - Uddannelse
KW - Fransk pragmatisk sociologi
KW - Engagementsregimer
KW - Thévenot
KW - Professionelle
KW - Uddannelse
KW - Fransk pragmatisk sociologi
KW - Engagementsregimer
KW - Thévenot
KW - Professionelle
UR - https://dpt.dk/temanumre/2024-2/kompromisser-kritik-og-komposition/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0904-2393
VL - 2024
SP - 55
EP - 71
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
IS - 2
ER -