TY - CHAP
T1 - Kompetenceudvikling og erfaringslæring
AU - Olesen, Henning Salling
AU - Nielsen, Birger Steen
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Indledning Arbejdet er en central side af hverdagslivet, og læring er en central side af arbejdet: Mennesker lærer til arbejdet, om arbejdet og i arbejdet. Dette kapitel anlægger et metaperspektiv på, hvordan disse komplekse sammenhænge indgår i arbejdslivsforskningen. I arbejdslivet anskues læring og uddannelse overvejende instrumentelt, som en forberedelse og sikring af, at arbejderne til enhver tid er parat til at varetage deres aktuelle arbejdsopgaver. Det er en tænkemåde, der i den offentlige diskussion næsten har fordrevet andre sociale og pædagogiske perspektiver. Vi kritiserer denne instrumentelle forståelse, fordi den reducerer de arbejdende mennesker, men også fordi den er ude af trit med den faktiske udvikling i arbejdslivet selv. Arbejdslivsforskningens horisont må udvides og grundlæggende begreber, herunder selve arbejdsbegrebet, revideres og udvides. Tilsvarende gælder for begrebet om læring i forhold til arbejdet, hvor udviklingen af et kritisk kompetencebegreb kommer på dagsordenen. Vi peger her på det alternative kompetence-begreb, som er formuleret af Oskar Negt på basis af hans ide om eksemplarisk erfaringslæring. Her placeres de arbejdende i en potentiel individuel og kollektiv subjekt-position, som kan danne grundlag for empiriske undersøgelser af, hvilke læreprocesser der faktisk finder sted i, om og til arbejdet, og hvordan de kan udvikles. Det konkretiserer vi med udgangspunkt i vores egen
AB - Indledning Arbejdet er en central side af hverdagslivet, og læring er en central side af arbejdet: Mennesker lærer til arbejdet, om arbejdet og i arbejdet. Dette kapitel anlægger et metaperspektiv på, hvordan disse komplekse sammenhænge indgår i arbejdslivsforskningen. I arbejdslivet anskues læring og uddannelse overvejende instrumentelt, som en forberedelse og sikring af, at arbejderne til enhver tid er parat til at varetage deres aktuelle arbejdsopgaver. Det er en tænkemåde, der i den offentlige diskussion næsten har fordrevet andre sociale og pædagogiske perspektiver. Vi kritiserer denne instrumentelle forståelse, fordi den reducerer de arbejdende mennesker, men også fordi den er ude af trit med den faktiske udvikling i arbejdslivet selv. Arbejdslivsforskningens horisont må udvides og grundlæggende begreber, herunder selve arbejdsbegrebet, revideres og udvides. Tilsvarende gælder for begrebet om læring i forhold til arbejdet, hvor udviklingen af et kritisk kompetencebegreb kommer på dagsordenen. Vi peger her på det alternative kompetence-begreb, som er formuleret af Oskar Negt på basis af hans ide om eksemplarisk erfaringslæring. Her placeres de arbejdende i en potentiel individuel og kollektiv subjekt-position, som kan danne grundlag for empiriske undersøgelser af, hvilke læreprocesser der faktisk finder sted i, om og til arbejdet, og hvordan de kan udvikles. Det konkretiserer vi med udgangspunkt i vores egen
KW - Læring
KW - Arbejde
KW - Erfaring
KW - Kompetencer
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788772164052
T3 - Menneskelig udvikling, profession og hverdagsliv i forandring
SP - 118
EP - 139
BT - Arbejdslivet i kritisk perspektiv
A2 - Hansen, Agnete Meldgaard
A2 - Jakobsen, Anders
A2 - Kamp, Annette
A2 - Nielsen, Birger Steen
A2 - Nielsen, Klaus T.
PB - Frydenlund Academic
CY - Frederiksberg
ER -