Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Dette oplæg er en bunden opgave. Titlen var lidt usædvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsmæssig, kommunike­rer teksten dårligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsmæssig, kommunikerer teksten måske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der også skal være i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage højde for relevante faktorer i kommunikations­situationen. Den fortolkning af titlen som jeg nåede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer på den sprogpædagogiske kontekst, nemlig spørgsmålet hvordan en sproglærer kommuni­kerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at lære sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan "kommu­nikere". Det underforståede undervisningsniveau er præ-universitært
    OriginalsprogDansk
    TitelSproglærer, lær at lære fra dig! : En introduktion til det sprogpædagogiske felt
    RedaktørerCarol Henriksen, Julie de Molade, Marianne Hjorth Nielsen
    Antal sider18
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagInstitut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet
    Publikationsdato2009
    Sider83-100
    ISBN (Trykt)978-87-920-2410-7
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • sprogpædagogik
    • grammatik
    • kommunikation

    Citer dette

    Preisler, B. (2009). Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer. I C. Henriksen, J. de Molade, & M. H. Nielsen (red.), Sproglærer, lær at lære fra dig!: En introduktion til det sprogpædagogiske felt (s. 83-100). Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet.