Abstract
Dette oplæg er en bunden opgave. Titlen var lidt usædvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsmæssig, kommunikerer teksten dårligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsmæssig, kommunikerer teksten måske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der også skal være i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage højde for relevante faktorer i kommunikationssituationen. Den fortolkning af titlen som jeg nåede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer på den sprogpædagogiske kontekst, nemlig spørgsmålet hvordan en sproglærer kommunikerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at lære sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan "kommunikere". Det underforståede undervisningsniveau er præ-universitært
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sproglærer, lær at lære fra dig! : En introduktion til det sprogpædagogiske felt |
Redaktører | Carol Henriksen, Julie de Molade, Marianne Hjorth Nielsen |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Roskilde |
Forlag | Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 83-100 |
ISBN (Trykt) | 978-87-920-2410-7 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- sprogpædagogik
- grammatik
- kommunikation