Kommunikativ Grammatik

Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Resumé

    Dette oplæg er en bunden opgave. Titlen var lidt usædvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsmæssig, kommunike­rer teksten dårligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsmæssig, kommunikerer teksten måske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der også skal være i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage højde for relevante faktorer i kommunikations­situationen. Den fortolkning af titlen som jeg nåede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer på den sprogpædagogiske kontekst, nemlig spørgsmålet hvordan en sproglærer kommuni­kerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at lære sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan "kommu­nikere". Det underforståede undervisningsniveau er præ-universitært
    OriginalsprogDansk
    TitelSproglærer, lær at lære fra dig! : En introduktion til det sprogpædagogiske felt
    RedaktørerCarol Henriksen, Julie de Molade, Marianne Hjorth Nielsen
    Antal sider18
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagInstitut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet
    Publikationsdato2009
    Sider83-100
    ISBN (Trykt)978-87-920-2410-7
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • sprogpædagogik
    • grammatik
    • kommunikation

    Citer dette

    Preisler, B. (2009). Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer. I C. Henriksen, J. de Molade, & M. H. Nielsen (red.), Sproglærer, lær at lære fra dig!: En introduktion til det sprogpædagogiske felt (s. 83-100). Roskilde: Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet.
    Preisler, Bent. / Kommunikativ Grammatik : Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer. Sproglærer, lær at lære fra dig!: En introduktion til det sprogpædagogiske felt. red. / Carol Henriksen ; Julie de Molade ; Marianne Hjorth Nielsen. Roskilde : Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet, 2009. s. 83-100
    @inbook{cb3b38d0c83911ddb4a0000ea68e967b,
    title = "Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer",
    abstract = "Dette opl{\ae}g er en bunden opgave. Titlen var lidt us{\ae}dvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsm{\ae}ssig, kommunike­rer teksten d{\aa}rligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsm{\ae}ssig, kommunikerer teksten m{\aa}ske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der ogs{\aa} skal v{\ae}re i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage h{\o}jde for relevante faktorer i kommunikations­situationen. Den fortolkning af titlen som jeg n{\aa}ede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer p{\aa} den sprogp{\ae}dagogiske kontekst, nemlig sp{\o}rgsm{\aa}let hvordan en sprogl{\ae}rer kommuni­kerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at l{\ae}re sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan {"}kommu­nikere{"}. Det underforst{\aa}ede undervisningsniveau er pr{\ae}-universit{\ae}rt",
    keywords = "sprogp{\ae}dagogik, grammatik, kommunikation",
    author = "Bent Preisler",
    year = "2009",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-920-2410-7",
    pages = "83--100",
    editor = "Carol Henriksen and {de Molade}, Julie and Nielsen, {Marianne Hjorth}",
    booktitle = "Sprogl{\ae}rer, l{\ae}r at l{\ae}re fra dig!",
    publisher = "Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet",

    }

    Preisler, B 2009, Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer. i C Henriksen, J de Molade & MH Nielsen (red), Sproglærer, lær at lære fra dig!: En introduktion til det sprogpædagogiske felt. Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet, Roskilde, s. 83-100.

    Kommunikativ Grammatik : Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer. / Preisler, Bent.

    Sproglærer, lær at lære fra dig!: En introduktion til det sprogpædagogiske felt. red. / Carol Henriksen; Julie de Molade; Marianne Hjorth Nielsen. Roskilde : Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet, 2009. s. 83-100.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    TY - CHAP

    T1 - Kommunikativ Grammatik

    T2 - Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer

    AU - Preisler, Bent

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Dette oplæg er en bunden opgave. Titlen var lidt usædvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsmæssig, kommunike­rer teksten dårligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsmæssig, kommunikerer teksten måske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der også skal være i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage højde for relevante faktorer i kommunikations­situationen. Den fortolkning af titlen som jeg nåede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer på den sprogpædagogiske kontekst, nemlig spørgsmålet hvordan en sproglærer kommuni­kerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at lære sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan "kommu­nikere". Det underforståede undervisningsniveau er præ-universitært

    AB - Dette oplæg er en bunden opgave. Titlen var lidt usædvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsmæssig, kommunike­rer teksten dårligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsmæssig, kommunikerer teksten måske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der også skal være i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage højde for relevante faktorer i kommunikations­situationen. Den fortolkning af titlen som jeg nåede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer på den sprogpædagogiske kontekst, nemlig spørgsmålet hvordan en sproglærer kommuni­kerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at lære sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan "kommu­nikere". Det underforståede undervisningsniveau er præ-universitært

    KW - sprogpædagogik

    KW - grammatik

    KW - kommunikation

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-920-2410-7

    SP - 83

    EP - 100

    BT - Sproglærer, lær at lære fra dig!

    A2 - Henriksen, Carol

    A2 - de Molade, Julie

    A2 - Nielsen, Marianne Hjorth

    PB - Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet

    CY - Roskilde

    ER -

    Preisler B. Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer. I Henriksen C, de Molade J, Nielsen MH, red., Sproglærer, lær at lære fra dig!: En introduktion til det sprogpædagogiske felt. Roskilde: Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet. 2009. s. 83-100