Abstract
Baseret på erfaringer hentet fra den allerførste museumsudstilling nogensinde dedikeret udelukkende til duft, problematiserer jeg i artiklen det abstrakte objek- tiverende niveau, dufte ofte håndteres på. Jeg viser, at objektiverende tilgange til duft fordrer en eksistentiel distance, og i et forsøg på at komme nærmere lugt- erfaringers ontologiske fundament introducerer jeg en alternativ tilgang udviklet med inspiration hentet hos Martin Heidegger. På baggrund af min ambition om at udvikle en fænomenologisk sensitiv tilgang til håndtering af det ontologiske spørgs- mål om, hvad lugt er, supplerer jeg allerede eksisterende lugtundersøgelser, og jeg foretager væsentlige justeringer af begrebet tilstedeværelse, som findes i værker af Hans Ulrich Gumbrecht. Ved at fremhæve den menneskelige eksistens som en del af olfaktoriske fænomener afdækker denne fænomenologiske undersøgelse lugtens grundlæggende ontologi. Lugt er altid „noget til nogen“. Lugtoplevelser er således universelt partikulære og kan alene objektiveres regionalt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskriftet Antropologi |
Vol/bind | 69 |
Sider (fra-til) | 65-84 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 0906-3021 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Olfaktorisk æstetik
- tilstedeværelse
- nærvær
- Martin Heidegger.
- duft
- fænomenologi