Kollektivet som korrektiv: Fortælleværksteder som kritik af neoliberalt selvarbejde

Jo Krøjer, Camilla Hutters

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I Danmark har de unge individuel valgfrihed, når det kommer til valget af videregående uddannelse. Der er ikke nogen uddannelsespligt - valget er op til den unge.

Den etablerede uddannelsesvejledning initierer et selvarbejde, hvorunder de unge anspores til at arbejde individuelt med at træffe det rette uddannelsesvalg. De unge oplever uddannelsesvalget som et ensomt og belastende arbejde. Så hvad sker der, når unge kollektivt reflekterer over at skulle vælge uddannelse? Artiklen præsenterer fortælleværksteder som metode til kollektive korrektioner af neoliberal regulering.

Bidragets oversatte titelCollective Countering: Young people creating critiique of neo-libereral technologies of Self
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Vol/bind10
Udgave nummer1
Sider (fra-til)72-88
Antal sider16
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • Selvteknologi
  • fortælleværksted
  • neoliberalisme
  • uddannelsesvalg
  • unge
  • kritik

Citer dette