Klassisk og moderne pædagogisk teori

Peter Østergård Andersen (Redaktør), Tomas Ellegaard (Redaktør), Lars Jakob Muschinsky (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

Abstract

Klassisk og moderne pædagogisk teori er en indføring i pædagogikkens centrale teorier, personer, temaer og begreber. Den består af i alt 29 kapitler skrevet af førende danske pædagogiske teoretikere.

Bogens kapitler er tematisk opdelt i følgende seks dele:

Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse

Del 2: Nationalstat og globalisering

Del 3: Fag, viden og undervisning

Del 4: Kulturelle og sociale forskelle

Del 5: Perspektiver og deres betydning

Del 6: Socialt og pædagogisk samspil.

Herudover rummer bogen en selvstændig opslagsdel, del 7, med introduktioner til en række centrale pædagogiske teoretikere og teoretiske hovedretninger. Personintroduktionerne er forsynet med fyldige bibliografier.

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Antal sider752
ISBN (Trykt)978-87-412-0210-5
StatusUdgivet - 2007

Citer dette

Andersen, P. Ø., Ellegaard, T., & Muschinsky, L. J. (red.) (2007). Klassisk og moderne pædagogisk teori. Hans Reitzels Forlag.