Kategoriseringens skygge: Når individualiserende problemforståelser skygger for fritidspædagogiske muligheder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

På baggrund af et forskningsprojekt om fritidspædagogik og situeret ulighed undersøger denne artikel, hvordan individualiserende kategoriseringer kan få betydning i en dansk skole-fritids-ordning (SFO) frem imod skolestart. Der stilles skarpt på fritidspædagogers betingelser, pres og dilemmaer i forhold til børns overgang til skolen, hvor de både har et stærkt fokus på børns deltagelse, samtidig med at tidlig problemopsporing er en stadigt voksende opgave. Det illustreres, hvordan individualiserende kategoriseringer kan få (utilsigtede) betydninger for nogle børn ved at overskygge de indsatser omkring børns deltagelse og børnefællesskaber, der ellers står i centrum for den fritidspædagogiske faglighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
ISSN1903-0002
StatusAccepteret/In press - 2025

Citer dette