Kampen om tværsamarbejdet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Ønsket om at styrke samarbejdet på tværs af faglige skel og organisatoriske opdelinger kan identificeres som en tydelig dagsorden i de velfærdsstatslige institutioner og i særdeleshed i det danske sundhedsvæsen. Her ses et styrket tværsamarbejde som en væsentlig nøgle til forbedring af kvaliteten i kernopgaven og til i højere grad at sætte borgeren i centrum for de professionelles arbejde. Men selvom der synes at være enighed om, at mere og bedre samarbejde på tværs er en god ide, er der langt fra enighed om, hvad det forbedrede samarbejde skal indebære, og hvordan det skal føres ud i livet. Der tales ofte om, at tværsamarbejdet præges af stor begrebsforvirring. Denne artikel viser, hvordan der reelt er tale om flere divergerende diskurser, der kurssætter det tværgående samarbejde på måder, der vil giver de
professionelle forståelsen af kerneopgaven og inddragelsesperspektivet meget forskellige vilkår. Artiklen tager udgangspunkt i en række centrale begreber; tværprofessionelt samarbejde, relationel koordinering og samskabelse. Det diskuteres, hvordan de diskurser, begreberne på forskellig vis knytter an til, trækker på forskellige problemforståelser, og hvordan de som følge heraf opererer med meget forskellige målsætninger for en styrkelse af samarbejdet på tværs.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Vol/bind18
Udgave nummer4
Sider (fra-til)8-23
Antal sider16
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Tværprofessionelt samarbejde
  • samskabelse
  • Tværfaglighed
  • relationel koordinering

Citer dette